Google Mijn Bedrijf
Functioneel, zichtbaar en betrouwbaar!
De oprichting van jouw bedrijf is in volle gang. Je hebt inmiddels een website laten maken die helemaal naar jouw wens is, maar nu moet je bedrijf nog gevonden worden door de juiste doelgroep. Gelukkig biedt Google een heleboel gratis online tools aan om jouw bedrijf meer onder de aandacht te brengen. Google Mijn Bedrijf is naast jouw website een heel handige tool om je bedrijf te promoten. Bovendien is het voor klanten vaak de eerste ontmoetingsplek met jouw bedrijf, omdat zij er al aardig wat informatie en contactgegevens kunnen vinden. Heb jij een eigen bedrijf en heb je nog geen Google Mijn Bedrijf aangemaakt? Dan is deze blog voor jou! Hier vind je alle voordelen van deze handige tool op een rijtje!

#1) Wat is Google Mijn Bedrijf en waarom is het essentieel voor mijn bedrijf?
Zoals hierboven genoemd: Google Mijn Bedrijf is een gratis tool die wordt aangeboden door Google om jouw bedrijf extra te promoten. Bedrijven kunnen hiermee hun online aanwezigheid beheren op bijvoorbeeld: Google Search en Google Maps. Denk bijvoorbeeld aan het adres, de openingstijden, contactgegevens voor telefoon en e-mail en een link naar de website.
Het aanmaken van deze tool heeft verschillende voordelen. Het verhoogt de online zichtbaarheid van jouw bedrijf (en dit gebeurt vooral in de regio waar deze gevestigd is), wat kan leiden tot meer bezoekers, aankopen en klanten. Potentiële klanten krijgen al een indruk van jouw bedrijf, voordat ze überhaupt de website hebben gezien. Je kunt namelijk van alles toevoegen zoals: informatie over diensten of producten, bedrijfsupdates en foto’s. Een goed onderhouden profiel op Google Mijn Bedrijf ziet er professioneel uit en geeft klanten meer vertrouwen. Bovendien hoeven ze maar jouw bedrijfsnaam in Google op te zoeken en ze krijgen alle contactgegevens al voorgeschoteld. Ideaal voor snel en direct contact, dit zal de klant waarderen. Kortom: alle nuttige informatie in één oogopslag!
#2) Interactie met klanten via Google
Klantrecensies & feedback
Op Google kun je klanten direct de mogelijkheid geven om een recensie te plaatsen. Klanten kunnen hun mening uiten over de aangeboden diensten of producten, maar ze kunnen het ook gebruiken om juist feedback te geven. Klantenfeedback kan erg waardevol zijn om van te leren en dingen in je bedrijf te verbeteren. Recensies van klanten kunnen veel invloed hebben op de reputatie van je bedrijf, het kan negatief of juist heel positief zijn. Bij een hoop positieve recensies zullen nieuwe potentiële klanten eerder een product of dienst van je afnemen. Het trekt dus nieuwe klanten aan en biedt inzicht in de klanttevredenheid rond je bedrijf. Klanten kunnen bij elke recensie een beoordeling toevoegen van 1 tot 5 sterren. Het gemiddelde van alle sterren wordt bovenaan de pagina weergegeven. Deze score kan dus gezien worden als de overall beoordeling van jouw bedrijf en is voor iedereen zichtbaar.
Een stukje service aan de klant
Google Mijn Bedrijf biedt ook een optie om klanten direct vragen te laten stellen via een ‘Vraag en antwoord’ sectie (ook wel Q&A genoemd). Je kunt de vraag van de klant direct op Google beantwoorden. Ook kun je alle Social Media platforms linken aan Google Mijn Bedrijf. Via een handig pictogram komen klanten meteen terecht op bijvoorbeeld jouw Instagram-, Facebook- of LinkedInpagina.

3) Je Google Mijn Bedrijf optimaliseren voor vindbaarheid
Visuele content
Het goed inzetten van visueel aantrekkelijke content op Google kan het aantal bezoekers op jouw website flink vergroten. Zorg er dus voor dat je profiel volledig is geoptimaliseerd voor vindbaarheid in zoekmachines (SEO). Daarnaast trekt het meteen de aandacht van potentiële klanten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan foto’s en filmpjes van jouw bedrijf. Zorg er altijd voor dat het beeldmateriaal van hoge kwaliteit is, Google geeft hier namelijk een betere beoordeling aan.
Projectupdates
Een andere manier op jouw Google Mijn Bedrijf-pagina aan te vullen met content, is het toevoegen van projecten of posts die je ook op de website of op Instagram en Facebook zet. Klanten nemen op die manier meteen een kijkje in het werk wat je doet of wat jouw bedrijf aanbiedt. Als je liever overal aparte content hebt, kun je uiteraard ook speciale posts maken voor op Google. Maar dat is niet het enige. Je hebt ook een speciale sectie om producten die je aanbiedt te laten zien. Handig voor als je een webshop hebt of als je producten wil laten zien die je in de winkel verkoopt! Één klik op het product geeft de klant meteen een scherm met de juiste informatie.
Koppelen met andere google-diensten
Google heeft verschillende tools beschikbaar die je vanuit Google Mijn Bedrijf kunt beheren. Denk bijvoorbeeld aan Google Analytics, Google Maps en Google Ads. Google Analytics geeft je inzicht in websiteverkeer. Je kunt zo het gedrag van bezoekers op je website meten, je kunt behaalde prestaties bijhouden en die gegevens gebruiken om je marketingstrategie te verbeteren.
Op Google Maps kun je jouw bedrijf letterlijk op de kaart zetten. Jouw bedrijf is namelijk te zien op de kaart, wanneer je deze hebt aangemeld. Het verbeterd bovendien de online vindbaarheid in de regio, omdat Google weet waar je bedrijf gevestigd is. Google Ads kun je gebruiken om tegen betaling gerichte advertenties te maken. Denk bijvoorbeeld aan de producten die je bovenaan de pagina ziet, als je via Google ergens naar zoekt.

4) Vanoo Media helpt jou met het bijhouden van jouw profiel!
Misschien ben je niet zo begaan met alle verschillende tools en functies van Google. Maar je staat er gelukkig niet alleen voor. Onze experts bij Vanoo Media staan voor jou klaar om je op weg te helpen. We beheren voor veel klanten de Social Media accounts, waar we continu nieuwe content op blijven plaatsen. Social Media content kun je ook aan ons uitbesteden en Google Mijn Bedrijf is hier een onderdeel van.
Uit ervaring zien we dat een Google Mijn Bedrijf-pagina erg kan helpen bij de vindbaarheid van je bedrijf. Alle informatie die compact op één plek samenkomt, zorgt voor een snelle response en een betrouwbare uitstraling. Vanoo Media kan jou helpen bij het opzetten en bijhouden van jouw Google Mijn Bedrijf-pagina. Samen met jou zorgen we ervoor dat deze altijd up-to-date blijft met nieuwe content en de juiste informatie. Laat die nieuwe klanten maar komen!

Bent u opzoek naar de juiste partij voor uw website?
Wij nodigen je uit om vrijblijvend contact op te nemen voor meer informatie of om samen aan een nieuw project te beginnen. Laat ons jouw plannen realiseren!