Search Engine Optimalisation
Jouw web-resultaten altijd bovenaan!
“Leuk zo’n website! Maar… waarom krijg ik zo weinig bezoekers?” Grote kans dat je nog niet gehoord hebt van Search Engine Optimalisation. Veel mensen die een website hebben, besteden er tijd aan. Maar waarom doen ze dat? En wat levert het op? Vanoo Media neemt graag de tijd om jou te vertellen hoe het allemaal in elkaar zit. In dit blog bespreken wat Search Engine Optimalisation is en wat je er allemaal mee kunt doen.

SEO? Wat is dat?
Wat houdt Search Engine Optimalisatie (of SEO in het kort) nu precies in? Misschien wordt het iets duidelijk met de Nederlandse variant “Zoekmachine optimalisatie”. Als je op een zoekmachine een zoekterm invoert, komen er allerlei mogelijkheden uit in de vorm van websites. Grote kans dat de website die bovenaan staat als eerste getoond wordt, doordat deze volledig is geoptimaliseerd voor vindbaarheid in zoekmachines. Dit is wat SEO inhoudt. Als je een betere vindbaarheid wil bereiken bij zoekmachines, is het verstandig om er aandacht aan te besteden, omdat het jou en jouw bedrijf erg kan helpen.
Op Google is er achter de schermen een bepaald algoritme aanwezig, dat websites rangschikt op basis van een bepaalde score. Deze score komt door SEO tot stand en zorgt ervoor dat jouw website heel hoog of misschien zelfs heel laag in de resultaten tevoorschijn komt. Er zijn een hoop factoren die deze score kunnen beïnvloeden. Het kan bijvoorbeeld stijgen doordat mensen lang op jouw website blijven hangen of wanneer mensen een product of dienst bij jou afnemen. Maar er zit nog veel meer achter.
SEO-optimalisatie is onmisbaar!
SEO-optimalisatie kan een belangrijke factor zijn om je bedrijf draaiende te houden. Een zoekmachine zoals Google wordt elke dag gebruikt door miljoenen mensen en daar kun jij je succes uithalen! Je wilt uiteraard dat je website opvalt tussen alle zoekresultaten. Als je een webshop hebt gestart, is het van belang dat mensen je website vinden om producten van je te kunnen kopen. En als je een eigen bouwbedrijf hebt, wil je dat mensen jouw website vinden, zodat ze een dienst afnemen. Hoe meer bezoekers jij krijgt op je website, hoe hoger jouw website zal scoren. Het voordeel van SEO is dat je écht mensen aantrekt die op zoek zijn naar de producten of diensten die jij aanbiedt. Er zijn geen extra kosten aan verbonden en het biedt langdurige resultaten. Daarnaast onderscheid je jouw bedrijf van concurrentie. Een hoop bedrijven doen namelijk helemaal niets met SEO-optimalisatie. Deze bedrijven ben je dan dus al een stapje voor 😉. Tot slot kan het optimaliseren van je website sowieso geen kwaad. Het zorgt namelijk voor een hoge klanttevredenheid en je kunt vanaf het begin de effecten en resultaten blijven meten.

De tips en tricks
Er zijn oneindig veel factoren waarmee je rekening kan houden voor het optimaliseren van jouw website. Hieronder geven we je een aantal tips en tricks.
Gebruik zoekwoorden
Een van de belangrijkste dingen is het zoekwoord toepassen. Je gaat ervan uit dat potentiële klanten een bepaalde zoekterm gebruiken om bij jouw product of dienst te komen. Jij bent hier volledig op ingespeeld. Je kunt het zoekwoord laten voorkomen in een kopje, in de titel of in de alt-tekst van een afbeelding. Het zoekwoord zet je uiteraard ook in de tekst, maar het is belangrijk dat het zoekwoord niet meer dan 5% van de tekst beslaat.
Webpagina’s optimaliseren
Heb je partners waar je mee samenwerkt? Of heb je reviews van klanten? Laat deze terugkomen op je website. Al deze dingen zorgen ervoor dat de waarde van je website omhoog gaat en dat jouw website hoger in de zoekresultaten verschijnt. Ook het gebruik van afbeeldingen helpt, hiervan kun je er op elke pagina een aantal plaatsen. Of je kunt ze gebruiken als uitgelichte afbeelding bij het plaatsen van projecten. Heb je de pagina volledig opgemaakt, dan kun je nog een aantal dingen controleren. Is de tekst goed leesbaar? Staan er geen taalfouten in en heb je niet te lange zinnen gebruikt?
Linkbuilding
Linkbuilding is ook een manier om extra waarde toe te voegen aan je website. Door het uitwisselen van links met andere website-eigenaars, bouw je een groot netwerk op. Doordat een link van jouw website op de pagina van iemand anders komt te staan, beschouwt Google jouw website meer waardevol.
Een compleet zoekresultaat
Tijdens het optimaliseren van jouw nieuwe pagina, houd je rekening met hoe deze in de zoekresultaten op Google verschijnt. Dit wil je uiteraard zo compleet mogelijk aantonen. Denk hierbij aan een afbeelding, de juiste link, een introductietekst voor de pagina en het gebruik van zoekwoorden, recensiesterren of andere beoordelingen.
Tot slot zijn er nog een hoop andere dingen die waarde kunnen toevoegen, zoals: audio, video’s, PDF’s, infographics, een poll, reacties van klanten, interne links en externe links. Daarnaast kun je ook nog denken aan de technische optimalisatie van de website. Denk aan het optimaliseren van de laadsnelheid, het implementeren van een responsive design en het gebruik van een SSL certificaat. Vergeet niet al de Social Media kanalen van je bedrijf te linken aan de website, zodat deze in verbinding staan met elkaar.

Wat je vooral niet moet doen
Er zitten een hoop haken en ogen aan het bouwen van een website. Daarom bespreken we hieronder een aantal zaken waar je rekening mee kunt houden tijdens het optimaliseren van jouw website.
Links
Zogenoemde “dode links”, links die naar een webpagina leiden die niet werkt, zorgen ervoor dat je score omlaag gaat. Dit geld ook voor pagina’s die met de verkeerde linknaam verbonden staan (Code 404). Bovendien kunnen te veel links (intern of extern) zorgen voor een lagere score. Als je aan linkbuilding doet, zorg dan dat de links die je ruilt van goede kwaliteit zijn. Een websitelink van een goedlopend bedrijf is in dit geval beter dan van een simpele startpagina.
Content
Het plaatsen van dubbele content wordt door Google afgestraft. Let er dus op dat er niet te veel dezelfde links, afbeeldingen, teksten e.d. op je website staan. Ook het niet verwijderen van oude content of het niet updaten ervan, zal je website geen goed doen.
Toegankelijkheid
Houdt er rekening mee dat je website goed toegankelijk is op verschillende apparaten. Een website die niet optimaal werkt op een telefoon of tablet scoort lager in Google.
Zoekwoorden en afbeeldingen
Als je de zoekwoorden te veel gebruikt bij het schrijven van een landingspagina, zorgt het overmatig gebruik voor een lagere score. Dit geld ook voor het plaatsen van te veel afbeeldingen of als je op meerdere pagina’s dezelfde afbeelding gebruikt. Afbeeldingen mogen niet te groot zijn, als een webpagina namelijk te lang duurt om te laden, zal Google het ook afstraffen.
Vanoo Media brengt jou een topresultaat!
Maar jij hoeft je toch helemaal geen zorgen te maken over dode links, zoekwoorden en dubbele content? Laat Vanoo Media jou helpen bij het ontwikkelen van je website! Wij zorgen ervoor dat zoekmachineoptimalisatie volledig is toegepast op jouw website. Daarnaast voorzien wij onze websites altijd gratis van een formaat voor telefoons en tablets. Wij leveren expertise gericht op de verbetering van niet-betaalde zoekresultaten van een website of webwinkel. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in het schrijven van SEO-teksten, waarbij de teksten volledig zijn geoptimaliseerd en jouw website hoger in de zoekresultaten op Google verschijnt.
Wil jij ook een website laten bouwen die volledig geoptimaliseerd is voor vindbaarheid in zoekmachines? Ook wel eens gehoord van SEA? En wil je hier meer over weten? Houd dan de blogpagina in de gaten. Nu al aan de slag met webdesign, Google Ads of linkbuilding? Neem dan snel contact met ons op via de contactpagina. Vanoo Media gaat jou helpen en zorgen we ervoor dat jouw website topresultaten behaald!

Bent u opzoek naar de juiste partij voor uw website?
Wij nodigen je uit om vrijblijvend contact op te nemen voor meer informatie of om samen aan een nieuw project te beginnen. Laat ons jouw plannen realiseren!