WooCommerce voor uw webshop
Het laten bezorgen van onze boodschappen, de bizarre opkomst van diverse flitsbezorgers, de miljoenenwinst van PostNL en de populariteit van afhaalmaaltijden: de maatschappij en ons gedrag is in snel tempo aan het veranderen. Niet alleen de coronacrisis is hiervan de oorzaak geweest, maar ook het feit dat online bestellen nog nooit zo makkelijk en snel is geweest. Steeds meer winkeliers zijn ook op het internet te vinden, waardoor het aanbod ontzettend groot is – veel groter dan in de reguliere winkelstraten. Als ondernemer is het belangrijk om op deze trend in te spelen door ook uw producten online aan te bieden middels een goede webshop. WooCommerce is hier het ideale platform voor. Waarom? In dit blog vertellen we u wat WooCommerce is en waarom het een goede toevoeging kan zijn voor uw bedrijf.
Wat is WooCommerce precies?
Is uw bestaande website gemaakt met WordPress? Dan kunt u met WooCommerce uw website makkelijk uitbreiden met een volwaardige webshop. Het is namelijk een zogenoemde plug-in van WordPress, wat betekent dat uw WordPress-website en WooCommerce-shop binnen één omgeving worden gekoppeld. Net als WordPress is WooCommerce in principe gratis. Uw webshop kan dus gratis en voor niets binnen enkele muisklikken worden gerealiseerd.
Omdat WooCommerce dus een soort uitbreiding is van uw WordPress-website, komt uw webshop in de WordPress-omgeving te staan waar u ook uw reguliere website kunt bijwerken. Het beheer van zowel uw website als uw webshop komt dus op één centrale plek te staan. Geen gedoe dus met twee aparte systemen! Het bijkomende voordeel is dan ook dat WooCommerce dezelfde bruikbaarheid heeft als WordPress. Als u dus weet hoe WordPress werkt, krijgt u WooCommerce ook al snel onder de knie. Daarmee is het een ontzettend gebruiksvriendelijk systeem, voor zowel u als beheerder als voor de klant.
Wat zijn de opties voor WooCommerce?
WooCommerce is geschikt voor bedrijven van elk formaat. Zowel startende ondernemers als grote corporaties maken gebruik van de software van WooCommerce. Dit betekent ook dat er veel opties zijn om uw webshop precies zo in te richten als u dat wilt. Het is daarmee een redelijk stabiel, maar toch flexibel systeem voor uw webshop.
Voor simpele en variabele producten
Neem bijvoorbeeld een speelgoedwinkel. Sommige producten zijn redelijk simpel, zoals een puzzel of een doos LEGO. Andere producten, zoals bepaalde knuffels, kunnen in diverse varianten komen. Denk bijvoorbeeld aan verschillende afmetingen of kleuren. WooCommerce maakt het mogelijk om deze producten met diverse opties overzichtelijk aan te bieden. Een klant ziet de knuffel in uw assortiment staan, klikt erop, en kan vervolgens weer kiezen uit de verschillende afmetingen, kleuren en uitvoeringen. Vervolgens kan de klant het gekozen product gelijk toevoegen aan de winkelwagen en afrekenen.
Uiteraard is een grotere knuffel duurder dan een kleinere knuffel. WooCommerce biedt u de optie om per variatie van een product (grote knuffel, medium knuffel en kleine knuffel) een andere prijs te vragen.
Customization
Een babyslabbetje met het naam van het kindje of een leuke foto erop, dat is toch een fantastisch kraamcadeau om uw klanten aan te bieden? Ook dit is mogelijk met WooCommerce. U hoeft er slechts een paar extra velden voor toe te voegen die de klant moet invullen, maar het maakt een groot verschil. Klanten hechten waarden aan unieke en gepersonaliseerde cadeaus. Voldoe aan deze behoefte met WooCommerce en laat die bestellingen maar binnenstromen!
Verschillende btw-tarieven
Een speelgoedwinkel verkoopt naast knuffels vaak ook (kinder)boeken. Boeken vallen onder het verlaagde btw-tarief van 9%, terwijl knuffels onder het tarief van 21% vallen. In WooCommerce is dit geen probleem en kunnen verschillende producten verschillende btw-tarieven dragen. Daarnaast kunt u ook kiezen om de prijzen exclusief btw te tonen. Handig voor B2B-webshops!
Filters en categorieën
Het aantrekkelijke van online webshops is dat we gemakkelijk kunnen vinden wat we zoeken. We hoeven immers niet meer de hele winkel door te lopen en rekken vol producten te scannen om ons gewenste product te vinden. Het is dan natuurlijk wél belangrijk dat de producten in uw webshop logisch zijn opgedeeld in diverse categorieën. Zo kan de bezoeker filteren op productkenmerken en komt hij of zij binnen de kortste keren uit op het product wat hij of zij zoekt.
Het aanmaken van filters en categorieën gaat in WooCommerce ontzettend makkelijk en kost vrijwel geen extra tijd voor u als ondernemer, maar maakt toch een enorm verschil in de gebruiksvriendelijkheid van uw webshop. Daarnaast kost het de bezoeker minder moeite om het gewenste product te vinden in uw webshop dan in bijvoorbeeld een andere webshop, wat u voordeel ten opzichte van de concurrentie oplevert.
Betalingsmogelijkheden
Het laatste maar zeker niet onbelangrijkste aandachtspunt is het aanbieden van betrouwbare betalingsopties. Mollie helpt u daarbij! Vanoo Media is reseller van het betaalsysteem Mollie. Mollie accepteert verschillende betaalmogelijkheden, zoals iDEAL, diverse creditcards, PayPal, Bancontact (België) en Sofort (Duitsland). Ook vriendelijk voor uw portemonnee: voor slechts € 0,29 per transactie en verder geen start-up kosten of andere maandelijkse kosten hebt u een gebruiksvriendelijk betaalsysteem voor uw webshop. Mollie is ook makkelijk te integreren met WooCommerce, waardoor ieder aspect van uw onderneming online naadloos op elkaar kan aansluiten.
Ook een WooCommerce-webshop beginnen?
Kortom: WooCommerce is een uitstekend systeem om uw webshop mee te bouwen. Het is echter wel belangrijk dat uw website met WordPress gemaakt is. Is dit nog niet het geval en wilt u een compleet nieuwe website inclusief webshop opzetten? Dan staat Vanoo Media voor u klaar. Als WordPress-specialisten kennen we alle ins-and-outs van WooCommerce, waardoor we voor ieder bedrijf een shop op maat kunnen creëren. Inclusief handleiding, zodat u ook zelf aan de slag kunt met uw webshop en deze verder kunt uitbouwen. We helpen u graag bij het bereiken van succes!