WhatsApp-button
Op persoonlijk vlak bent u vast wel bekend met WhatsApp. Volgens Coosto gebruiken maar liefst 12,4 miljoen Nederlanders deze gratis berichtendienst voor de smartphone. Het aantal bedrijven dat gebruikmaakt van WhatsApp ligt echter een stuk lager. Met andere woorden: het overgrote deel van uw klanten gebruikt WhatsApp, maar uw bedrijf waarschijnlijk (nog) niet. Dit terwijl een WhatsApp-account voor uw bedrijf juist een ontzettend waardevolle toevoeging kan zijn. Zeker wanneer u de mogelijkheid om u een appje te sturen goed uitlicht op uw website door middel van een button. Waarom? Vanoo Media zet de voordelen van een WhatsApp-bedrijfsaccount voor u op een rijtje.
- Een WhatsApp-button op uw website verlaagt de drempel voor de klant
Een probleem waar veel ondernemers mee zitten, is dat potentiële klanten wel op de website rondkijken, maar geen contact opnemen. De reden hierachter is vaak dat de drempel om contact te leggen, te hoog is. Klanten willen graag zo snel mogelijk antwoord op hun vraag, zonder dat ze hiervoor veel moeite moeten doen. Het kopiëren van uw e-mailadres kan al te veel gevraagd zijn. Omdat WhatsApp zowel op computers als op smartphones te gebruiken is, kan een WhatsApp-button op uw website deze horde snel en gemakkelijk wegnemen. Met één simpele klik op de button wordt de klant doorgestuurd naar WhatsApp, waar ze vervolgens hun vraag aan u kunnen stellen. Een ander knelpunt is dat veel contactformulieren te veel velden verplicht maken. Bij het opvragen van een offerte vinden veel klanten dit geen probleem, maar voor het stellen van een vraag over uw product of dienst is het niet gewenst. Persoonlijke gegevens van de klant, zoals het woonadres, e-mailadres en (achter)naam hoeven bij een WhatsApp-gesprek niet ingevuld te worden. Ook dit verlaagt de drempel voor de klant, waardoor ze sneller contact zullen opnemen.
- Snelle informatievoorziening voor de klant
We bouwen nog even voort op ons eerste punt. Doordat de drempel om contact op te nemen is verlaagd, zullen klanten sneller contact met u opnemen. Ze verwachten dan echter ook een snel antwoord terug: WhatsApp wordt immers gebruikt om snel met elkaar te communiceren. Als ondernemer bent u misschien bang voor de tijdsdruk die dit met zich meebrengt. Zie het echter als een waardevolle kans om deze klant bij uw concurrenten weg te houden. Als u de klant snel kan voorzien van de informatie waar zij om vroegen, hoeven ze minder lang te wachten op antwoord en gaan ze in de tussentijd niet op zoek naar deze informatie bij een concurrent. Daarnaast wekt een snel antwoord ook vertrouwen. Kortom: wees niet bang voor de tijdsdruk, maar maak er goed gebruik van!
- Multimedia delen gaat makkelijker
Bent u bijvoorbeeld een schilder, dakdekker, timmerman of hovenier? Om goed advies op maat te kunnen geven, is het wel zo handig als u een beeld kunt vormen van de situatie bij de klant. WhatsApp maakt het makkelijk voor de klant om bijvoorbeeld foto’s, video’s, locaties, contacten en geluidsopnames met één klik op de knop naar u te sturen. Ook dit verlaagt de drempel voor de klant. Geen gedoe meer met losse e-mails, foto’s en video’s: alles komt mooi samen in het WhatsApp-gesprek tussen u en uw klant.
- Alle communicatie met de klant op één plek
Dat brengt ons naar ons vierde punt. We kennen allemaal wel de irritatie die we voelen als een e-mail met daarin belangrijke info of foto’s onvindbaar blijkt te zijn. Dat is ook niet zo gek, want e-mail blijft immers uw belangrijkste communicatiemiddel. Een mailtje van de ene klant kan dus makkelijk worden overspoeld door mails van een andere klant of van een van uw businesspartners. In een WhatsApp-gesprek blijft alle communicatie per klant goed terug te vinden. Zeker voor klantenservice-doeleinden is WhatsApp perfect: u kunt binnen één oogopslag zien wat het probleem is en wat er al richting de klant is gecommuniceerd. Zo houden u én de klant overzicht, wat weer veel tijd en frustratie scheelt.
- Voelt persoonlijker
Het laatste voordeel – maar zeker niet het minst belangrijke – is dat communiceren met de klant via WhatsApp veel persoonlijker aanvoelt. Door de informele manier van contant lijkt er minder afstand tussen uw bedrijf en de klant te zijn, waardoor de klant zich meer voelt dan één uit duizenden. Uiteindelijk is dit een belangrijk onderdeel van de klantervaring, waardoor ze na afloop van uw dienst of productlevering veel meer tevreden zullen zijn over uw dienstverlening. Wellicht zijn ze meer geneigd om een goede review op het internet achterlaten, of uw nummer doorsturen naar familieleden, vrienden en kennissen die ook baat hebben bij uw dienst of product. En ook die nieuwe klanten kunt u snel voorzien van de gewenste informatie, met alle positieve gevolgen van dien!
Ook een WhatsApp-bedrijfsaccount laten opstellen en een WhatsApp-button op uw website laten plaatsen? Hebben we u overtuigd van de toegevoegde waarde van WhatsApp voor uw bedrijf? Dan is de volgende stap om een bedrijfsaccount aan te maken en een WhatsApp-button op uw website te plaatsen. De experts van Vanoo Media hebben hier alle ervaring mee en helpen u graag om WhatsApp goed te integreren in uw bedrijfscommunicatie. Heeft u interesse in onze diensten? Neem dan contact met ons op! En ja, dit kan uiteraard via de WhatsApp-button op onze website. 😉 We horen graag van u!