Review marketing
Waarom zijn goede reviews zo belangrijk?
Uit onderzoek blijkt dat minstens 80% van de Nederlanders de reviews leest voordat ze in zee gaan met een bedrijf, product of service. Het is immers een goede manier om erachter te komen hoe anderen het product of de dienst écht hebben ervaren, in plaats van hoe het bedrijf zichzelf aanschrijft. Review marketing is dan ook een belangrijk onderdeel van uw marketingstrategie dat tegenwoordig zeker niet mag ontbreken. Vanoo Media legt u graag uit wat review marketing precies is, waarom het zo belangrijk is en hoe u het beste met uw reviews om kunt gaan.
Wat is review marketing?
Review marketing is kortgezegd het verbeteren van het (online) imago van uw bedrijf door middel van beoordelingen van klanten en hoe u, als bedrijf, omgaat met deze ‘reviews’. U kunt reviews verzamelen op social media als Facebook, maar de belangrijkste plek is Google Mijn Bedrijf. Resultaten van zoekmachines zijn namelijk de plek waar de meeste (potentiële) klanten voor het eerst met uw bedrijf in aanraking komen. Zeker voor het bereiken van lokale klanten in de buurt zijn de reviews op Google Mijn Bedrijf belangrijk. Positieve reviews zorgen voor een goede eerste indruk, die nodig is om bezoekers naar uw website te krijgen.
Waarom is review marketing zo belangrijk?
Daarmee is ook meteen gezegd wat review marketing zo belangrijk maakt. Iedere ondernemer weet dat mond-tot-mondreclame de beste vorm van reclame is, en dat geldt zeker ook online. Sterker nog, online komen we zelfs in aanraking met de meningen van talloze onbekenden. Ook aan deze meningen hechten we veel waarde. Ze wekken immers vertrouwen op: wat onafhankelijke klanten zeggen over een bepaald product of bepaalde dienst komt geloofwaardiger over dan wanneer het bedrijf zelf vertelt over hoe goed hun producten of diensten wel niet zijn. Leuk en aardig, dat vertrouwen, maar u wilt natuurlijk wel dat potentiële klanten uw website ook daadwerkelijk bezoeken. Positieve reviews zijn echte krachtpatsers en gebruiken het nieuwe vertrouwen om de bezoeker over de streep te trekken. In andere woorden, reviews en het bijbehorende vertrouwen zijn zeer belangrijk om bezoekers naar uw website te halen. En wat blijkt: hoe meer (positieve) klantenreviews, hoe meer producten en diensten u verkoopt.
Omgaan met reviews: tips en tricks
Nu lijkt het alsof review marketing een gemakkelijke en passieve manier is om het imago van uw bedrijf te verbeteren. Om echter de beste resultaten uit je review marketing te halen, is het belangrijk dat u hier zelf ook actief mee aan de slag gaat. Hoe u omgaat met reviews is namelijk een belangrijk onderdeel van review marketing – al dan niet het belangrijkste.
Stimuleer het achterlaten van reviews.
Reviews vallen doorgaans niet zomaar uit de lucht. Vaak moet u uw klanten vragen om er eentje achter te laten. Geef aan dat reviews belangrijk zijn voor uw bedrijf en dat ze andere klanten helpen een beslissing te maken. Wacht met het vragen van een review totdat uw klanten de tijd hebben gehad uw product of dienst te evalueren.
Reageer op positieve én negatieve reviews (maar houd het netjes).
Wanneer een klant een mening geeft – zeker als het goede feedback bevat – is het wel zo fijn als deze mening ook gehoord wordt. Reageer daarom op elke review die u ontvangt. Is het een positieve review, kunt u de klant bedanken. Is het een negatieve review, blijf dan netjes en probeer (in privé) tot een passende oplossing met de klant te komen.
Blijf eerlijk.
Neem mensen niet in de maling. Het lijkt misschien aantrekkelijk, maar negatieve reviews verwijderen is echt uit den boze. Ook het laten schrijven van neppe reviews zal alleen maar slecht uitpakken. Mensen herkennen welke reviews echt zijn en welke nep, en ook het ontbreken van reviews met feedback zal opvallen. Dit zal juist averechts werken: in plaats van vertrouwen opwekken, zullen uw reviews wantrouwen opwekken. Blijf dus eerlijk!
Doe wat met de ontvangen feedback.
Klanten laten vaak feedback achter om te laten weten wat er beter kan. Doe er dus ook wat mee! Zo kunt u uw product of dienst weer verbeteren, wat weer tot meer positieve reviews kan leiden. En het belangrijkste van alles: u kunt uw toekomstige klanten blijer maken met een beter product of betere dienst!
Ook aan de slag met review marketing?
Goed plan! Zorg ervoor dat uw klanten gemakkelijk en snel een review kunnen achterlaten op een door u aangewezen plek, zoals Google Mijn Bedrijf. Met bovenstaande tips kunt u werken aan de review marketing voor uw bedrijf en aan de slag gaan met het verbeteren van uw imago én producten en diensten. Tip: zorg er ook voor dat de reviews van Google Mijn Bedrijf zichtbaar worden op uw eigen website. Hulp nodig? Dan staan de specialisten van Vanoo Media voor u klaar!
[…] over uw bedrijf. Zo zien zij bijvoorbeeld adresgegevens, openingstijden, uitgelichte diensten en reviews. Daarnaast zorgt Google Mijn Bedrijf ervoor dat u lokaal beter vindbaar […]
[…] foto of naam zichtbaar is. Review marketing is zelfs zo waardevol voor uw bedrijf, dat we er een speciaal blog aan hebben gewijd. Maak er dus zeker werk van om goede reviews te verzamelen op uw […]
[…] veel meer tevreden zullen zijn over uw dienstverlening. Wellicht zijn ze meer geneigd om een goede review op het internet achterlaten, of uw nummer doorsturen naar familieleden, vrienden en kennissen die […]
[…] van een (web)winkel, restaurant of dienstverlener voor u tot aankoop of aanvraag overgaat? In een eerder blog gaven we al aan dat maar liefst 80% van de Nederlanders eerst de reviews leest voordat ze een […]
[…] schreven al eens een blog over hoe Google Reviews en reviewmarketing een echte boost kunnen geven aan uw bedrijf – mits de reviews positief zijn, […]