Logo ontwerp
Het ontwerpen van een logo krijgt niet altijd de aandacht die het verdient. Dit moet anders: een goed logo ontwerp bepaalt namelijk of het merk of product serieus genomen wordt. Uw logo moet dus herkenbaar zijn voor uw doelgroep en kunnen onderscheiden van al uw concurrenten. Uw logo, naast uw bedrijfsnaam, is toch wel het eerste wat (potentiële) klanten zien van uw bedrijf.
Beeld- of woordmerk?
Er zijn verschillende typen logo’s, waarvan het beeldmerk en woordmerk de meest voorkomende zijn.
Een woordmerk is een logo dat bestaat, zoals de aanduiding al doet vermoeden, uit een serie letters en/of cijfers die samen een woord vormen. Als u alleen gebruik maakt van uw bedrijfsnaam in uw logo, dan maakt u gebruik van een woordmerk. Kijk maar eens naar merken zoals Sony en Samsung. Bij het geval van een woordmerk is de keuze van het lettertype een belangrijke beslissing. Deze geeft namelijk de sfeer van uw bedrijf weer. Bouwbedrijven hebben bijvoorbeeld vaak een strak lettertype dat krachtig overkomt. Kledingwinkels (voor vrouwen) hebben vaak elegante lettertypen.
Een beeldmerk is een logo dat bestaat uit een illustratie of icoon. Door dit toe te passen als logo creëert u herkenbaarheid voor uw doelgroep. Met een sterk onderscheidend beeldmerk kunt u goed opvallen tussen uw concurrentie. Het is belangrijk dat de illustratie of icoon aansluit bij uw bedrijf. Kijk maar eens bij merken zoals Apple en Nike. Uw illustratie of icoon kan precies aansluiten bij uw bedrijfsnaam, zoals Apple, maar u kunt ook gaan voor iets abstracter dat interesse bij mensen kan opwekken.
De vormgeving
Nadat u heeft besloten of u een beeld- of woordmerk (of beide!) wilt laten ontwerpen, moet u rekening houden met wat u met uw bedrijf wilt uitstralen. De gewenste uitstraling kunt u vervolgens vertalen door specifieke kleuren of lettertypes te gebruiken in de algehele stijl van het logo.
Elke kleur heeft zijn eigen betekenis en uitstraling. Het is dus belangrijk om te weten welke kleur het beste bij uw logo past en wat ze betekenen. Als u gebruik wilt maken van meerdere kleuren in uw logo, raden wij u aan te kijken naar welke kleuren er complementair aan elkaar zijn. Complementaire kleuren zijn kleuren die met elkaar ‘in harmonie’ met elkaar staan. Dit zorgt ervoor dat uw logo een rustige en professionele uitstraling krijgt. Bent u benieuwd naar welke kleuren goed bij elkaar passen? Op de website color.adobe.com kunt u gemakkelijk bekijken welke kleuren complementair zijn.
Daarnaast zijn er veel verschillende soorten lettertypen. Ook het lettertypegebruik in uw logo is bepalend voor uw uitstraling. Handgeschreven letters geven een sierlijke uitstraling aan uw logo en grof en grote letters geven weer een stoere uitstraling. Om erachter te komen welk lettertype u het best kan gebruiken, kunt u zich gaan verdiepen in uw doelgroep. Vanuit daar kunt u kijken welk lettertype hen het meest aanspreekt.
Veelzijdig
Bij het realiseren van een logo moet ervoor gezorgd worden dat het veelzijdig inzetbaar is. Dit betekent dat uw logo inzetbaar moet zijn voor diverse media-uitingen. Het logo moet overal scherp en helder te zien zijn. Het is dus belangrijk dat het logo als een vectorbestand wordt opgeslagen. Het voordeel van een vectorbestand, is dat u altijd de grootte van het logo kan veranderen, zonder dat het kwaliteit verliest.
Naast de kwaliteit van uw logo, moet u ook nadenken of uw logo nog even sterk is als het wordt afgedrukt in 1 kleur. Bijvoorbeeld helemaal in het rood of zwart. Wanneer u uw logo gaat ontwerpen, kunt u daarom het beste beginnen in het zwart-wit. Op deze manier focust u zich eerst op het ontwerp in plaats van het kleurgebruik.
Neem er de tijd voor
Het vergt wat tijd om een goed logo te ontwerpen. Neem er daarom ook de tijd voor. Maak meerdere versies, probeer verschillende kleuren en lettertypen en vergelijk. Op deze manier komt u uiteindelijk op een logo dat het beste bij uw bedrijf past.
Wilt u toch liever uw logo laten ontwerpen door een professional? Dan bent u bij Vanoo Media aan het juiste adres! Bij Vanoo Media hebben we professionele kennis en ervaring. Uw logo wordt gemaakt door iemand met jarenlange ervaring in vormgeving. Hierdoor komen we samen sneller aan een uniek eindresultaat waar u uw bedrijf goed mee kan presenteren. Kunt u onze hulp goed gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!