Google beoordeling van 4.9 gebaseerd op 78 recensies

Logo en huisstijl laten ontwikkelen

23 februari 2024 by in Blog

Die eerste indruk, doet wonderen!

Stel – De opzet van je bedrijf is al in volle gang. Je hebt de producten al klaar liggen om de deur uit te doen. Maar dan kom je aan bij de huisstijl. Je bedrijf kan natuurlijk niet zonder, dus je dompelt je onder in alle vormen, kleuren en lettertypes. Maar… je weet eigenlijk helemaal niet waar je moet beginnen. Geen zorgen, Vanoo Media has got your back! Wij creëren in een handomdraai een bijpassende en professionele stijl voor je bedrijf. Heb je een bijpassende huisstijl nodig voor jouw gloednieuwe winkel, die over een paar weken zijn deuren opent? Of heeft het logo van jouw klusbedrijf een make-over nodig, zodat je professioneler overkomt en klanten meer diensten afnemen? In dit blog vertellen we je alles over hoe we als specialisten te werk gaan om jouw logo en huisstijl te ontwerpen.

Logo-en-huisstijl-laten-ontwikkelen-Vanoo-Media

#1) Huisstijl do’s en dont’s

De huisstijl en het logo laten alles zien wat met de vormgeving van je bedrijf te maken heeft. Je kunt het overal in terug laten komen, wel zo handig! Zo ben je meteen herkenbaar voor klanten en maak je extra reclame voor je bedrijf. Bij het ontwerpen van zo’n huisstijl of logo zijn er een hoop dingen waar we rekening mee houden. Hieronder bespreken we een aantal belangrijke onderdelen.

Vormen, kleuren en design
Je wilt voor je bedrijf een logo en een huisstijl die past in de wereld van jouw producten, genre of vakgebied. Het gebruiken van bepaalde vormen en kleuren kan erg bepalend zijn voor de look en feel van je bedrijf. Het kan voor toekomstige klanten de doorslaggevende factor zijn om voor jouw bedrijf te kiezen. Met behulp van een goed design kom je professioneel over en kun je het verschil maken tegenover concurrentie. Daarnaast kunnen kleuren een hoop zeggen over je bedrijf. Serieuze bedrijven gebruiken vaak donkere kleuren, zoals bijvoorbeeld donkerblauw voor een statige uitstraling, dit straalt ook betrouwbaarheid uit. Groenorganisaties zoals boeren en bedrijven die duurzaam energie opwekken, gebruiken vaak de kleur groen en aardetinten. Houd een bedrijf zich vooral bezig met entertainment, dan worden er vaak opvallende en felle kleuren gebruikt.

Typografie en lettergrootte
Het gebruik van het lettertype is ook een grote factor die meespeelt bij het toepassen van een huisstijl. Een net lettertype waar niet te veel oneffenheden aanzitten, komt vaak het meest professioneel over. Probeer daarom vreemde en niet-strakke lettertypes te vermijden. Daarnaast kan je wél veel spelen met letterdiktes en lettergroottes om de middelen die je inzet overzichtelijker te maken. Denk aan titels, kopjes en belangrijke woorden die je wilt highlighten. Je kunt gebruik maken van verschillende lettertypes, maar niet te veel! De normale tekst moet uiteraard goed te lezen zijn, gebruik hier dus maar één lettertype voor. Het is oké om titels en kopjes in een ander lettertype te zetten, maar het is belangrijk dat deze wel passen bij de rest.

Beeldmerk en typografisch logo
Het beeldmerk van je bedrijf is meestal hetgeen wat mensen het beste onthouden van je bedrijf, maar deze moet niet te druk zijn. Ook een typografisch logo kan heel sterk zijn als het design van de letters en het kleurgebruik origineel en overtuigend zijn. De krachtigste manier (en de manier die het vaakst gebruikt wordt) blijft toch om zowel een woord als een beeld in het logo te verwerken. We houden het meestal niet bij één vorm van het logo. Logo’s moeten vaak op verschillende gekleurde achtergronden geplaatst kunnen worden. Je kunt een logo waarbij donkere kleuren gebruikt zijn niet op een donkere achtergrond plaatsen en een logo met lichte kleuren ook niet op een lichte achtergrond, deze vallen anders niet op. Daarom is het handig om verschillende versies van het logo beschikbaar te hebben, met ander kleurgebruik of net een ander design. Let er bij het gebruik van een typografisch logo op dat het lettertype aansluit bij het bedrijf. Het gebruik van een speels lettertype bij het logo van een bank komt helemaal niet professioneel over.

Logo-en-huisstijl-laten-ontwikkelen

Van website tot drukwerk
Een huisstijl is handig, omdat je deze overal op kan toepassen, zowel online als offline. Denk online aan bijvoorbeeld een website, social media of e-mails. En offline aan flyers, brochures en posters. In al deze middelen worden vaak een aantal hoofdkleuren en wat secundaire kleuren gebruikt. De hoofdkleuren worden het meest gebruikt en zijn vaak ook de kleuren die voorkomen in het logo. Secundaire kleuren worden gebruikt als extra ondersteuning, vaak om indeling en diversiteit aan te geven tussen onderdelen van een pagina.

#2) Waarom die huisstijl essentieel is

Soms denk je “ik lever goed werk, ik heb al die aankleding van mijn bedrijf niet nodig”. Toch is het belangrijk om te weten dat je bedrijf er veel voordeel aan doet. We bespreken hieronder de redenen waarom het voor jouw bedrijf essentieel is om een huisstijl toe te passen.

Een herkenningspunt voor klanten
De huisstijl of het logo van je bedrijf zorgt ervoor dat je bedrijf wordt herkend. Klanten onthouden namelijk je huisstijl en zullen daardoor sneller aan het bedrijf terug denken. Zo zijn mensen sneller geneigd om je bedrijf te zien als een optie voor een aankoop of voor het afnemen van diensten. Als je de huisstijl goed weet toe te passen, weten klanten eigenlijk al een beetje met wat voor soort bedrijf ze te maken hebben.

Je bent te onderscheiden van concurrentie.
Door een opvallend en aansprekend logo kun je het verschil maken om boven je concurrenten uit te steken. Uiteraard is het belangrijk dat je niet een logo laat maken dat heel erg lijkt op die van je concurrenten, of precies dezelfde kleuren gebruikt. Je wilt een logo dat bij de branche van je bedrijf past, maar wilt ook niet hetzelfde doen als je concurrent. Hoe professioneler de vormgeving van je bedrijf eruit ziet, hoe meer mensen geneigd zijn om bij jou een product of dienst af te nemen. Zo ben je de concurrent al een stapje voor, enkel door wat extra aandacht te besteden aan de vormgeving.

Opbouw van een vertrouwensband met klanten
Als je een huisstijl of logo over een langere periode gebruikt, zal de klant er gewend aan raken en bouwt het automatisch een vertrouwensband op. Klanten voelen zich op hun gemak bij het merk en zijn daardoor bereid om meer te gaan kopen. Hoe vaker en langer je huisstijl of logo voorkomt hoe beter! Deze blijft bij klanten dan het beste hangen.

Huisstijl-en-logo-laten-ontwikkelen

#3) Laat je huisstijl overal zien!

De huisstijl van je bedrijf kan je overal in terug laten komen, het wordt niet alleen gebruikt voor bekendheid en benadering van klanten. Je kunt het ook gebruiken om een eenheid in je bedrijf te creëren. Hieronder geven we een aantal voorbeelden van middelen waarop je een huisstijl kunt toepassen.

Drukwerk voor extern en intern gebruik
Voor klantenwerving is het aantrekkelijk om drukwerk te produceren dat de aandacht trekt. Dit kunnen o.a. flyers, posters, brochures, advertenties, visitekaartjes en roll-up banners zijn. Door je huisstijl en logo op deze middelen te plaatsen, vergroot je de herkenbaarheid van je bedrijf. Maar het gebruik van drukwerk beperkt zich niet alleen tot klantenwerving. Ook voor intern gebruik zijn er tal van mogelijkheden om je huisstijl te laten zien. Denk hierbij aan gevelbelettering en autobestickering, of zelfs op accessoires zoals pennen, kladblokken en tasjes. Roll-up banners met je logo en huisstijl kunnen ook dienen als decoratie voor evenementen of als achtergrond voor presentaties.

Allerlei mogelijkheden
Daarnaast zijn veel van deze items niet alleen functioneel voor intern gebruik. Je kan ze ook weggeven aan klanten als cadeautje. Dan maak je gelijk extra promotie😉. Denk aan pennen, schrijfblokken, tasjes en muismatten. Op deze manier vergroot je op een leuke manier de naamsbekendheid van je bedrijf. Bij Vanoo Media bieden we een breed scala aan drukwerkmogelijkheden om jouw huisstijl tot leven te brengen. Wij verzorgen o.a. drukwerk op pennen, kladblokken, flyers, posters, brochures, visitekaartjes, tasjes en roll-up banners. We kunnen je helpen om je bedrijf professioneel en volledig in de juiste stijl te presenteren in al je drukwerkbehoeften.

#4) Vanoo Media neemt je werk uit handen

Sta je op het punt om je bedrijf op te starten? Of is je bestaande huisstijl toe aan een make-over? Misschien heb je al een idee, maar komt het niet helemaal lekker uit de verf. Vanoo Media gaat je daar bij helpen! Onze specialisten hebben al jaren ervaring met het ontwerpen van logo’s en huisstijlen, die volledig toepasbaar zijn op jouw bedrijf. En als de huisstijl volledig af is, zorgen wij dat deze wordt toegepast op jouw media-uitingen. Heb je al een bestaande huisstijl? Dan passen wij deze ook toe. Bij Vanoo Media gooien we onze creativiteit in de strijd om voor jouw bedrijf een mooi resultaat neer te zetten. Ben je geïnteresseerd in het laten ontwerpen van een logo of een huisstijl? Of wil je een volledige website laten ontwerpen? Twijfel niet en neem contact met ons op via de contactpagina op onze website. Dan staan wij voor je klaar!

Vanoo kantoor

Bent u opzoek naar de juiste partij voor uw website?

Wij nodigen je uit om vrijblijvend contact op te nemen voor meer informatie of om samen aan een nieuw project te beginnen. Laat ons jouw plannen realiseren!

    Ik ga akkoord met de privacyvoorwaarden. Lees hier onze privacyvoorwaarden. (*)