Google Mijn Bedrijf-posts
Google Mijn Bedrijf is één van de handigste functies van Google wat betreft het vindbaar maken van uw bedrijf. U weet waarschijnlijk wel dat als u naar een bedrijf zoekt, er aan de rechterkant een groot blok verschijnt met allerlei informatie over dit bedrijf. Zo ziet u in een opslag wat het adres is, wat de contactgegevens en openingstijden zijn en kunt u gemakkelijk via Google Maps uw route plannen naar het bedrijf toe. Waar veel bedrijven echter niet van op de hoogte zijn, is dat Google Mijn Bedrijf ook ingezet kan worden voor de marketing van uw bedrijf. Hoe? In dit blog vertellen we u alles over Google Mijn Bedrijf-posts en hoe u het allerbeste uit deze functionaliteit kunt halen.
Google Mijn Bedrijf: een echte marketingmachine
We schreven al eens een blog over hoe Google Reviews en reviewmarketing een echte boost kunnen geven aan uw bedrijf – mits de reviews positief zijn, natuurlijk. Deze reviews zijn prominent zichtbaar in de zoekmachine en kunnen een potentiële klant direct overtuigen om op uw website te gaan kijken. Op het web is de posts-functionaliteit minder zichtbaar, maar zeker niet minder waardevol. Op de mobiele versie staat deze functie namelijk naast ‘Overzicht’, onder het kopje ‘Updates’. Google-gebruikers kunnen via hun mobiele telefoon dus gemakkelijk en snel zien of er updates zijn over uw bedrijf. Zónder dat ze eerst naar uw website of social media-profiel moeten. En hoe minder drempels, hoe beter!
Wat kunt u plaatsen met Google Posts?
Er zijn verschillende soorten posts die u kunt opstellen en promoten. Google maakt zelf onderscheid tussen onderstaande soorten:
- Nieuw: wanneer u algemene informatie over uw bedrijf wil delen, kan dit met dit type post. Je kunt een foto, video, een beschrijving, actieknop en link naar uw website toevoegen. Biedt u bijvoorbeeld een nieuwe dienst aan? Dan kunt u deze dienst met dit type post aankondigen op Google Mijn Bedrijf, en vervolgens doorlinken naar uw webpagina over deze dienst.
- Aanbieding: heeft u een webshop en gaat u bepaalde producten in de aanbieding doen? Dan kunt u met dit type post gemakkelijk een aankondiging plaatsen. Google voegt dan automatisch de knop ‘Aanbieding bekijken’ toe aan de post. Ook hier kunt u een foto, video, beschrijving en een link naar uw website toevoegen. Een extra functie is dat u een begin- en einddatum en begin- en eindtijd van de promotie moet instellen. Aanbiedingen worden bovenaan uw Google Mijn Bedrijf-profiel getoond. Valt lekker op, dus.
- Evenement: gaat u een evenement organiseren? Dan kunt u dit type post gebruiken om uw evenement te promoten. De aankondiging werkt hetzelfde als bij het post-type ‘Aanbieding’. Het verschil is dat dit type post ook in het tabblad ‘Overzicht’ kan worden getoond, mits uw bericht aan de eisen voldoet. Het voordeel is dat men niet naar het tabje ‘Updates’ hoeft te scrollen, maar het bericht direct ziet als hij of zij op uw Google Mijn Bedrijf-profiel stuit.
De voordelen
Posten op uw Google Mijn Bedrijf-profiel is vooral interessant als u op kleinere schaal – dus meer lokaal – uw producten en diensten aanbiedt. Het bedrijfsprofiel van Vanoo Media wordt namelijk alleen getoond aan mensen die óf direct op onze bedrijfsnaam zoeken, óf die via een zoekwoord als ‘webdesigner Hardinxveld-Giessendam’. Ook dan moet de zoeker eerst op ons bedrijfsprofiel klikken om onze posts te zien. U moet dus al redelijk bekend zijn met uw doelgroep, wil het posten op Google Mijn Bedrijf succes hebben.
Denkt u te voldoen aan deze ‘eisen’? Dan kan regelmatig posten op Google Mijn Bedrijf in uw voordeel werken:
- Uw klanten worden gemakkelijk op de hoogte gesteld van uw promoties en andere acties.
- Met foto’s en video’s kunt u uw bedrijf ook visueel goed op de kaart zetten.
- Een actief Google Mijn Bedrijf-profiel wekt een succesvolle indruk bij potentiële klanten.
- Wanneer uw bedrijfsprofiel verschijnt in de zoekresultaten, neemt deze meer ruimte in beslag. Maakt u gebruik van beeldmateriaal? Dan valt u extra op!
Onze tips
Hebben we u overgehaald om Google Mijn Bedrijf-posts te gaan gebruiken? Leuk! We hebben nog een aantal tips voor u om de succesfactor van uw posts te verhogen:
- Vermeld geen telefoonnummers: omdat Google alleen verifieerbare informatie wil vertonen, kan het zijn dat posts met een telefoonnummer geweigerd worden. Zorg daarom dat uw telefoonnummer wel goed vermeld staat op uw Google Mijn Bedrijf-profiel en refereer lezers daarnaartoe.
- Gebruik een goede afbeelding: een mooie afbeelding trekt sneller de aandacht dan een post met enkel tekst. Het is wel belangrijk om de afbeelding in het juiste formaat te maken: Google Posts is vaak geneigd om de foto ongelukkig af te snijden, waardoor de helft van de informatie op de afbeelding niet meer zichtbaar is.
- Kies uw content zorgvuldig: sommige content is beter geschikt voor Google Posts dan andere content. Korte snippets zijn, in verband met de beperkte ruimte, beter dan lange teksten die worden afgesneden. Het is slim om de post-types die eerder in dit blog vermeld werden te gebruiken om te bepalen of u uw stukje content op Google Mijn Bedrijf plaatst of bewaart voor een ander platform.
Hulp nodig met uw Google Mijn Bedrijf-posts?
Heeft u na het lezen van dit blog interesse gekregen in het plaatsen van posts op uw bedrijfsprofiel, maar weet u nog niet precies hoe? De marketingspecialisten van Vanoo Media hebben inmiddels jarenlange ervaring met het maken van succesvolle Google Mijn Bedrijf-posts. We helpen u zowel bij het bedenken van de posts als het schrijven, ontwerpen en plaatsen ervan. Neem contact met ons op, we gaan graag voor u aan de slag!