Google Analytics 4: wie, wat, hoe en waarom?
Wanneer u een website heeft, is het wel belangrijk dat u weet hoe deze website presteert. U wilt immers wel (potentiële) klanten voorzien van goede informatie over uw bedrijf én nieuwe klanten aantrekken. Een manier om dit bij te houden, is om gebruik te maken van website-analytics. Een veelgebruikte tool hiervoor is Google Analytics, ook wel Universal Analytics (UA) genoemd. Al tien jaar lang is dit de meest gebruikte analytics-tool, maar op 1 juli 2023 komt daar een einde aan. Op die dag verwerkt Universal Analytics namelijk geen gegevens meer en maakt Google de overstap naar Google Analytics 4 (GA4). Maar wat zijn de consequenties hiervan voor uw website-analytics? In dit blog leest u de antwoorden op de wie, wat, hoe en waarom van GA4.
Wat is het verschil tussen UA en GA4?
Van session-based naar event-based
Het grootste verschil tussen UA en GA4 is de manier van meten. UA koppelde sessies en gebruikersdata, zoals geslacht, leeftijdsgroep en locatie, met elkaar. Deze meetwijze is voor een groot deel afhankelijk van cookies. Tegenwoordig hebben we echter te maken met strengere wetgeving voor cookies en ook consumenten houden zich steeds meer bezig met hun privacy op het web door cookies zoveel mogelijk te vermijden. Deze ontwikkeling gecombineerd met een stijging van het aantal websites bestaande uit één pagina en apps zorgt ervoor dat de gebruikerservaring niet meer optimaal gemeten wordt door UA.
In plaats daarvan gaat GA4 aan de slag met zogenaamde ‘events’, oftewel gebeurtenissen. Deze gebeurtenissen omvatten het gebruik van de pagina door de gebruiker. Zo meet GA4 natuurlijk de paginaweergave, scrolls en session starts, maar ook de betrokkenheid met uw site. Denk bijvoorbeeld aan downloads, het bekijken van een video, het uitvoeren van een zoekopdracht en, als u een webshop heeft, het toevoegen van een item aan de winkelwagen. Zo krijgt u een duidelijk beeld van alle activiteiten en acties die een gebruiker uitvoert op uw site.
Machine learning
Op basis van bovenstaande data kan GA4 als het ware de toekomst voorspellen. Dit heet machine learning: het systeem leert van al bestaande data en kan vervolgens predicties maken over welke gebruiker welke actie onderneemt. Dit is handig wanneer u wilt weten wat gebruikers zoal doen voordat ze een offerte opvragen, een product aanschaffen of een brochure downloaden. Deze informatie kunt u vervolgens gebruiken om uw website te verbeteren, om zo nog betere prestaties te kunnen leveren. Handig!
Rapportages en overzichten
Hoewel UA meer dan 150 rapportages kon leveren, is dat aantal in GA4 teruggeschroefd naar 30. Daar staat wel tegenover dat, door de nieuwe manier van meten, de rapportages van GA4 een veel completer beeld geven van de activiteiten van uw websitebezoekers. Ook stelt GA4 simpele overzichten samen, waardoor u in één opslag de prestaties van uw websites kunt zien. Toch behoefte aan meer details? Ook dat is mogelijk. Zo kunt u rapporten bekijken over de acquisitie van nieuwe websitebezoekers, de betrokkenheid van gebruikers en de inkomsten die uw website genereert.
Waarom zo snel mogelijk beginnen met GA4?
Omdat GA4 de gegevens van uw website op een andere manier verzamelt, kan de data die u de afgelopen jaren heeft verzameld met UA niet worden geïmporteerd in GA4. Met andere woorden: u verliest de data die u heeft verzameld met UA wanneer u niet overstapt naar GA4 vóór 1 juli 2023. U kunt de data nog een tijd inzien, maar u kunt er geen analyses meer mee uitvoeren in de Analytics-hub. Bijvoorbeeld als u wilt weten hoe de prestaties van uw websites zijn verbeterd ten opzichte van vorig jaar. Het is daarom een goed idee om zo snel mogelijk gebruik te gaan maken van GA4. U kunt GA4 natuurlijk ook tegelijkertijd gebruiken met UA. Zo kunt u nog even gebruik maken van uw vertrouwde rapporten, maar begint u niet met een lage dataset wanneer UA stilvalt.
Hoe implementeer ik GA4?
Hoe u GA4 moet instellen, hangt af van uw website zelf. Heeft u een gloednieuwe website of heeft u Google Analytics nog nooit eerder gebruikt? Dan maakt u eerst een Analytics-account aan. Vervolgens voegt u een Property toe. Dit is bijvoorbeeld de naam van uw bedrijf. Daarna voegt u een gegevensstream toe. Voor uw website kiest u ‘web’. De laatste stap is het toevoegen van de Analytics-tag aan uw website, om zo de gegevens te kunnen verzamelen.
Gebruikt u al Universal Analytics? Dan klikt u binnen uw account op ‘Beheerder’. Selecteer in de Property-kolom de UA-property die op dit moment uw website-gegevens verzamelt en klik de Installatieassistent voor GA4 aan. Als het goed is, zorgt de installatiewizard ervoor dat uw huidige tags opnieuw gebruikt worden.
Wie kan mij helpen met Google Analytics 4?
Samenvattend: er verandert een hoop met de officiële overstap van Universal Analytics naar Google Analytics 4. De manier waarop de gegevens verzameld worden, maar ook de manier waarop deze gegevens geanalyseerd moeten worden. Het kan u best wat tijd kosten om uw meetvariabelen op te stellen, de juiste rapportages te kiezen, de datavisualisaties te analyseren én de juiste conclusies eruit te trekken. Ook De marketingspecialisten van Vanoo Media kunnen u helpen om álles uit uw website-analytics te halen. Door deze statistieken van u uit handen te nemen, helpen we uw website en daarmee uw bedrijf om nog beter te presteren. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek!