Facebook-bedrijfspagina
Als ondernemer is het hebben van een goede Facebook-bedrijfspagina onmisbaar. Wanneer een potentiële klant uw bedrijfsnaam in Google zoekt, is de kans namelijk groot dat uw Facebook-pagina bovenaan de zoekresultaten verschijnt. Om er vervolgens voor te zorgen dat deze potentiële klant ook écht een betalende klant wordt, is het belangrijk dat u uw Facebook-bedrijfspagina zo optimaal mogelijk inricht. Hoe? Dat vertellen wij u in dit blog!
- Volledige en up-to-date informatie
Op uw Facebook-bedrijfspagina kunt u op een overzichtelijke manier de belangrijkste gegevens over uw bedrijf vermelden. Denk hierbij aan uw adres, telefoonnummer, e-mailadres, website en openingstijden. Het is belangrijk dat de informatie op uw bedrijfspagina zo compleet mogelijk is. Wanneer een potentiële klant bijvoorbeeld op zoek is naar uw openingstijden, maar u vermeldt alleen uw adres en telefoonnummer, kan de drempel te hoog zijn om hiernaar te informeren. Zeker als er concurrenten in de buurt zijn die deze informatie wél op hun pagina hebben staan. Zorg er daarnaast voor dat de gegevens altijd up-to-date zijn. Niemand staat graag voor een dichte deur, en dat kan u – als ondernemer – een mooie kans kosten.
Extra tip: zorg ervoor dat uw Facebook-bedrijfspagina goed vindbaar is door de URL handmatig aan te passen. De URL die naar uw pagina leidt, is namelijk niet standaard uw bedrijfsnaam, maar staat vol met cijfertjes en lettertjes. Niet professioneel, en doet ook de online vindbaarheid niet ten goede.
- Een sterke en herkenbare presentatie van uw bedrijf
Facebook biedt veel mogelijkheden om uw bedrijfspagina tot in de puntjes te personaliseren en zo herkenbaar te presenteren op het platform. Niet alleen zorgen een mooie profielfoto en omslagfoto voor een goede uitstraling, uw bedrijfspagina komt zo ook betrouwbaarder over. Gebruik bijvoorbeeld uw logo als uw profielfoto en stel een mooie foto van uw kantoor, werkplaats, product of dienst in als uw omslagfoto. Daarnaast gaan klanten graag in zee met een bedrijf met een gezicht. Voeg dus een korte intro-tekst toe, waarin u vermeldt waar u voor staat en waar u uw klanten mee kunt helpen. Zo kunnen uw klanten in één opslag een indruk krijgen van uw bedrijf – en een goede eerste indruk is al het halve werk.
- Vraag uw klanten om reviews te plaatsen op Facebook
Hoewel Google Reviews de belangrijkste plek zijn om reviews te verzamelen – dat is immers het eerste wat men ziet wanneer ze uw bedrijfsnaam opzoeken – is het verzamelen van reviews op Facebook ook belangrijk. Wanneer iemand op Facebook een review achterlaat, zit zijn of haar profiel daaraan verbonden. Hierdoor krijgen de reviews ‘een gezicht’ en worden ze als betrouwbaarder beschouwd. Potentiële klanten zullen dus extra waarde hechten aan reviews met een herkenbare naam en foto, dan een review waarbij geen foto of naam zichtbaar is. Review marketing is zelfs zo waardevol voor uw bedrijf, dat we er een speciaal blog aan hebben gewijd. Maak er dus zeker werk van om goede reviews te verzamelen op uw Facebook-bedrijfspagina!
- Interessante content waar uw doelgroep écht iets aan heeft
Een fout die veel ondernemers en bedrijven maken, is dat ze sociale media zoals Facebook zien als een andere manier om mensen te bereiken met reclameboodschappen. En hoewel dit niet per se verkeerd is (zie de volgende tip), is het wel belangrijk dat het een boodschap is waar uw doelgroep iets aan heeft. Schrijf bijvoorbeeld niet over hoe goed uw bedrijf is (een ‘wij van WC Eend adviseren WC Eend’-verhaal is nooit overtuigend), maar licht een recentelijk afgerond project uit waar u trots op bent. Of biedt meer informatie over uw diensten en de mogelijkheden die u biedt. Als dakdekker kunt u bijvoorbeeld goed inspelen op de informatiebehoefte van mensen die graag een rieten dak willen, maar nog in de oriëntatiefase zitten. Hiermee laat u uw expertise zien, wat weer vertrouwen wekt. De kans is dan groot dat deze mensen hun rieten dak graag door uw bedrijf laten plaatsen!
- Maak gebruik van de advertentiemogelijkheden van Facebook
Oké, u heeft een goedgevulde Facebook-bedrijfspagina met relevante en interessante informatie voor de doelgroep. De volgende stap is ervoor zorgen dat deze informatie daadwerkelijk bij de juiste doelgroep terecht komt. Hiervoor gebruikt u de vele advertentiemogelijkheden die Facebook te bieden heeft. Wilt u bijvoorbeeld een groter bereik of toch meer merkbekendheid? En wilt u meer vind-ik-leuks en reacties ontvangen, of heeft u liever meer winkelbezoeken? En in welk deel van het land wilt u klanten werven? U kunt uw complete campagne instellen op Facebook, van doelstelling en doelgroep tot geografische locatie, vormgeving en budget. U kunt het zo gek maken als u zelf wilt, maar een succesvolle gesponsorde post op Facebook hoeft niet veel te kosten.
- Gebruik statistieken
U wilt natuurlijk wel weten of uw Facebook-bedrijfspagina succesvol is. Daarom kunt u gemakkelijk verschillende statistieken bekijken, die u vertellen hoe uw pagina ervoor staat. Denk hierbij aan paginaweergaven, vind-ik-leuks, opmerkingen, de mate van betrokkenheid en het bereik van uw pagina. Ziet u dat een bepaald soort content het beter doet dan een ander soort content, kunt u daarop inspelen door meer content te maken van de ene soort. Door uw statistieken te gebruiken, kunt u optimaal inspelen op het succes van uw onderneming in de toekomst. Met andere woorden: door het verleden te analyseren, maakt u nu betere beslissingen, om zo in de toekomst de beste resultaten te behalen voor uw onderneming. En dat is natuurlijk waar het allemaal om draait!
Hulp nodig met uw Facebook-bedrijfspagina?
Het opzetten en onderhouden van een Facebook-bedrijfspagina hoeft niet moeilijk te zijn, maar veel ondernemers onderschatten de tijd en inspanning die het kost om de pagina zo optimaal mogelijk in te zetten. De marketingspecialisten van Vanoo Media kunnen u hier goed bij helpen. Van strategie tot uitvoering en evaluatie: wij nemen het graag van u uit handen. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden, dan gaan wij zo snel mogelijk voor u aan de slag.