Eerste indrukken van uw website of social media verbeteren
Tijd is kostbaar. De hersenen van mensen zijn op zo’n manier ingesteld dat de eerste indrukken vaak leidend zijn tijdens het vormen van een mening over iets of iemand. Het is daarom van groot belang om goed na te denken over de eerste indruk van uw website of uw socialmediakanalen. Een website die niet meteen tot de verbeelding spreekt van de bezoeker? Grote kans dat deze bezoeker de website al heeft verlaten zonder ook maar iets te lezen. Lees hier wat de wetenschap over dit gegeven zegt en welke tips u kunt gebruiken om mensen op uw website te houden.
Eerste indrukken zijn bepalend en vaak juist
Gedurende de eerste paar seconden van een ontmoeting heeft de persoon tegenover u al een mening gevormd. Deze mening is zo sterk dat het weken, maanden of jaren kan duren voordat de persoon zijn of haar mening over u heeft bijgesteld. Malcolm Gladwell is onderzoeker en journalist en heeft zich de afgelopen decennia gespecialiseerd in intuïtie en het onderbewuste deel van ons het brein. Deze twee elementen zijn het belangrijkst tijdens het maken van een eerste indruk. Gladwell heeft zijn jaren onderzoek samengevoegd tot één boek: Blink.
Uit zijn onderzoek is gebleken dat de eerste paar seconden van een ontmoeting genoeg zijn om een oordeel te vellen. Opvallend is dat dit oordeel vaak ook nog correct is. Misschien herkent u het zelf wel. U bent op een beurs of bijeenkomst en verschillende mensen hebben spreektijd gekregen. Bijna onmiddellijk heeft u door of dit praatje interessant gaat zijn of niet. Uit verschillende onderzoeken van Gladwell is gebleken dat deze eerste indruk in de meeste gevallen juist is. In twee seconden tijd kunt u al een oordeel over iemand vellen die overeenkomt met het oordeel van iemand die al maanden of jaren met die persoon te maken heeft gehad.
De eerste indrukken in marketing
Een mening vormen over een website gaat vaak nóg sneller dan een mening vormen over een persoon. Binnen vijftig milliseconden heeft u al genoeg informatie verzameld om een oordeel te vellen over een website. Bij mensen die voor het eerst op uw website komen, heeft u dus maar één kans. Daarom is het zaak om uw website zo professioneel en aantrekkelijk mogelijk in te richten. Een onprofessionele, langzame website met een slecht design zal resulteren in het mislopen van potentiële klanten.
Ook op social media is de eerste indruk van groot belang. Adverteren op social media werkt op dezelfde manier als een website. Binnen vijftig milliseconden heeft de gebruiker al bepaald of de advertentie interessant is om naar te kijken. Ook bij gebruik van normale posts zijn de eerste indrukken vaak leidend in het besluit van de gebruiker. Wordt er namelijk gedeeld, geliket of wordt er zonder interactie verder gescrold?
Hoe kunt u de eerste indrukken verbeteren?
Er zijn verschillende dingen die u kunt doen om de eerste indruk van uw website of sociamediakanaal te verbeteren.
Eerste indruk verbeteren voor uw website
Snelle laadtijd
Zorg er allereerst voor dat uw website snel laadt. 53% van de bezoekers van mobiele websites verlaten de pagina als het langer dan drie seconden duurt om te laden. Een goede richtlijn voor de laadsnelheid van uw website is rond de twee seconden.
Gebruik genoeg witruimte
Naast een snelle laadtijd is het gebruik van witregels belangrijk. Bezoekers willen graag snel informatie kunnen vinden. Witregels zijn hier ideaal voor. Door gebruik te maken van witregels zal belangrijke informatie eruit springen in plaats van verloren gaan in te lange teksten op een website. Witregels zorgen daarnaast voor een op het oog aantrekkelijke pagina. Nog een bijkomend voordeel van het gebruik van witregels is dat Google webpagina’s beter beoordeelt wanneer alinea’s niet langer zijn dan 150 woorden. Witregels maken uw pagina dus aantrekkelijker en uw website zal hoger komen te staan op de zoekresultatenpagina van Google.
Een goed design
Het hebben van een vlot en professioneel design zorgt in veel gevallen ook voor positieve indrukken van bezoekers. ‘Een goed design’ is alleen een subjectief gegeven. Niet iedereen vindt hetzelfde design aantrekkelijk om te zien. Eerder in het artikel is al besproken dat het gebruik van witregels een positief effect heeft op het uiterlijk van uw website. Een strak design wordt vaak behaald door een duidelijk contrast te hebben tussen tekst en design. Slecht leesbare tekst zorgt voor het sneller verlaten van een website. Zorg er daarnaast voor dat het design van uw website aansluit op het onderwerp van uw website. Maak de pagina’s ook niet te vol: liever iets te weinig informatie dan veel te veel informatie op een pagina.
Responsiveness
Zorg dat uw website ook voor mobiel gebruik aantrekkelijk is. Tegenwoordig wordt de smartphone ook steeds vaker gebruikt voor het doen van zaken. 42% van alle inkopers van business-to-business-diensten gebruiken hun mobiele telefoon voor hun voorbereidende onderzoek. Wanneer uw website niet goed getoond wordt op een smartphone, zult u dus al deze potentiële klanten kwijtraken.

Bron Think with Google
Eerste indruk verbeteren voor uw social media
Gebruik beeldmateriaal
Bij het gebruik van social media hoeft u geen rekening te houden met laadsnelheden en dergelijke. In plaats daarvan is het belangrijk om een visueel aantrekkelijk bericht te posten. Zorg bijvoorbeeld altijd voor beeldmateriaal bij uw post. Wanneer mensen informatie horen, kunnen ze drie dagen later maar 10% van deze informatie reproduceren. Als mensen echter een relevante afbeeldingen bij de informatie te zien krijgen, kunnen ze drie dagen later 65% van de informatie reproduceren. Daarnaast is gebleken dat Facebookberichten met een afbeelding 2,3 keer zo veel interactie generen dan berichten zonder afbeelding.

Bron BuzzSumo
Maak gebruik van video’s (van goede kwaliteit!)
Denk naast het gebruik van afbeeldingen ook aan het gebruik van video’s. Video’s kosten over het algemeen meer tijd om in elkaar te zetten, maar kunnen ook meer opleveren ten opzichte van afbeeldingen. 70% van de marketeers geeft aan dat video’s tot meer conversies leiden dan andere soorten content.
Bedrijven die gebruik maken van video groeien daarnaast gemiddeld 49% sneller dan bedrijven die geen gebruik maken van video’s. Zorg er echter wel voor dat de video’s die u gebruikt van goede kwaliteit zijn. 62% van de consument geeft namelijk aan sneller een negatieve associatie met een bedrijf hebben als dat bedrijf een video van lage kwaliteit heeft geproduceerd.

Bron HubSpot Research
Zorg voor ondertiteling
Zorg voor ondertiteling onder uw video’s op social media. 69% van de mensen bekijkt video’s online namelijk zonder geluid. Maar 29% van de mensen geeft aan video’s altijd met geluid te bekijken. Wanneer u een video online zet zonder ondertiteling, zal het grootste deel van de mensen de video of niet bekijken of niet echt meekrijgen wat erin gezegd wordt.
Hulp nodig bij het verbeteren van de eerste indrukken?
Een eerste indruk is dus van groot belang voor een succesvolle website of socialmediacampagne. Hier allemaal rekening mee houden kan echter veel werk zijn en veel tijd kosten. Bij Vanoo Media hebben we jarenlange ervaring op het gebied van websites en social media. Onze professionals zorgen ervoor dat uw eerste online indruk altijd goed is. Klinkt dit aantrekkelijk of bent u geïnteresseerd? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Hopelijk zien of horen we u snel!