Een goede ‘Over ons’-pagina: 5 tips
Vaak wordt ‘ie vergeten, maar de ‘Over ons’-pagina is misschien wel de belangrijkste pagina op uw website! Deze pagina biedt u namelijk de kans om een podium voor uzelf, uw team en uw onderneming te creëren. Twijfelaars worden over de streep getrokken wanneer ze zien hoe uw bedrijf kan helpen bij het oplossen van uw problemen, het wekt vertrouwen op wanneer men het gezicht achter het bedrijf kent en u verlaagt de drempel voor (potentiële) klanten om contact met u op te nemen. Kortom: de ‘Over ons’-pagina kan het verschil betekenen tussen een betalende klant en een verloren klant. Maar hoe maakt u de pagina zo effectief mogelijk? Vanoo Media geeft u vijf tips.
- De juiste opbouw
Om te beginnen is het natuurlijk verstandig om na te denken over de juiste opbouw van uw ‘Over ons’-pagina. Het is een goed idee om een ‘omgekeerde piramide’-opbouw aan te houden: begin met de allerbelangrijkste informatie, gevolgd door minder belangrijke informatie. Eindig vervolgens met de minst belangrijke informatie. Hou het echter wel kort en bondig, en zorg ervoor dat het verhaal logisch verloopt. Begin dus bijvoorbeeld met een korte zin of paragraaf dat de meest belangrijke informatie bevat, zoals uw diensten, missie, kernwaarden en wat uw bedrijf onderscheidt van de andere in uw branche. Vervolgens kunt u uitleggen hoe uw bedrijf is ontstaan, wie uw medewerkers zijn (zie tip #3) en toon uw belangrijkste projecten en successen in de spotlight.
- Neem de bezoeker als uitgangspunt
Uw bezoekers zijn al geïnteresseerd in uw producten of diensten – ze zijn immers aan het rondkijken op uw website. Wat ze vooral willen weten, is hoe uw bedrijf kan helpen bij hetgeen waar ze tegenaan lopen. In andere woorden: laat zien dat u de problemen en pijnpunten van uw klanten begrijpt, en communiceer hoe uw bedrijf hierbij de oplossing kan bieden. Verkoopt u bijvoorbeeld meubels, dan kunt u op uw ‘Over ons’-pagina aangeven dat u dankzij uw jarenlange ervaring advies op maat kan geven qua interieur en welk meubilair hierin past. Zo wekt u ook vertrouwen op bij uw bezoeker.
- Gebruik een persoonlijke toon
Waar vaktaal en zakelijk taalgebruik prima op hun plek zijn op andere pagina’s van uw website, is dat zeker niet het geval op uw ‘Over ons’-pagina. Bezoekers klikken op deze pagina om meer te weten te komen over de ménsen achter het bedrijf, niet de producten of diensten die u aanbiedt. Wees dan ook zeker niet bang om een persoonlijke touch aan uw verhaal toe te voegen: authenticiteit speelt tegenwoordig een belangrijke rol in de keuze voor een bepaald merk of bedrijf. Gebruik de ik- of wij-vorm om uw bezoekers mee aan te spreken en vertel ze met volle trots over uw bedrijf! Vergeet ook geen leuke teamfoto toe te voegen om uw bedrijf écht een gezicht te geven – letterlijk en figuurlijk.
- En nu? Gebruik een call-to-action
Nadat u uw verhaal heeft gedaan, wilt u natuurlijk wel dat uw bezoekers bij u blijven. Zorg daarom voor een duidelijk slot van uw tekst, een zogenoemde call-to-action. Wat wilt u dat uw bezoekers doen na het lezen van uw verhaal? Ook niet onbelangrijk: maak het ze vooral makkelijk! U kunt uw klanten bijvoorbeeld doorsturen naar uw webshop, een offerte laten opvragen op uw contact-pagina of laten inschrijven voor uw digitale nieuwsbrief.
- Zorg voor goede zichtbaarheid op uw website
Daar heeft u het: een goede en persoonlijke ‘Over ons’-pagina, zorgvuldig opgebouwd en voorzien van leuke foto’s van u en uw team. Na al die moeite wilt u natuurlijk wel dat deze pagina ook gevonden en gelezen wordt door uw bezoekers. Daarnaast verwachten bezoekers vaak ook dat er een ‘Over ons’-pagina op uw website te vinden is. Maak deze verwachting waar en zorg er dus voor dat de pagina een prominent plekje in de navigatie van uw website krijgt. Geef de pagina ook een duidelijke titel, zoals ‘Over ons’, ‘Over mij’, ‘Over [uw bedrijfsnaam]’ of ‘Team’. Overtuigd van het nut van een ‘Over ons’-pagina? Kortom: uw ‘Over ons’-pagina is onmisbaar voor een succesvolle website, maar het is belangrijk dat u weet wat de bezoeker zoekt in uw verhaal. Ook is het belangrijk dat dit verhaal goed in elkaar zit, zodat deze beter blijft hangen bij de bezoeker en u uw missie écht goed kan communiceren naar uw potentiële klanten. Met bovenstaande tips helpt Vanoo Media u graag op weg! Heeft u toch nog moeite met het opstellen van een pakkend verhaal over uw bedrijf? Onze tekstschrijvers weten precies hoe ze het verhaal van uw onderneming kunnen omtoveren in een boeiende en persoonlijke tekst. Neem contact met ons op en pluk binnen de kortste keren de vruchten van uw ‘Over ons’-pagina!
[…] daarvan zelfgemaakte foto’s om uw werkzaamheden uit te lichten. Schrijf daarnaast een pakkende Over ons-pagina, waarop u het verhaal van uw bedrijf omschrijft. Door uw bedrijf een gezicht te geven, krijgt uw […]