De voordelen van bloggen
Brengt u regelmatig een bezoekje aan ons blog? Dan hoeven we wellicht de voordelen van het bloggen u niet meer uit te leggen, want uw herhalende bezoeken illustreren al waarom bloggen zo gunstig is voor uw bedrijf. In het verleden waren ondernemers nogal sceptisch over het nut van bloggen, maar met de groei van het aantal zoekopdrachten op Google is dat sterk aan het veranderen. Uw website is immers een belangrijk startpunt voor veel van uw klanten, zowel bestaande klandizie als potentiële nieuwe klanten.
Het belangrijkste voordeel van een blog is dan ook meteen dat het ervoor kan zorgen dat bezoekers steeds zullen terugkeren naar uw website voor hun informatiebehoefte. Op zijn beurt zorgt dit effect ervoor dat er nóg meer voordelen uit het bloggen kunnen worden gehaald. In dit blog zetten we de belangrijkste voordelen voor u op een rijtje.
- U speelt in op de informatiebehoefte van bezoekers
Stel u voor: u wilt uw tuin opknappen. Omdat u geen tijd of materialen in huis hebt om de klus tot een goed einde te brengen, wilt u een hovenier inschakelen. Maar juist omdat u weet dat het omtoveren van een tuin een behoorlijke klus is, bent u benieuwd naar het proces. Hoe lang zal uw tuinverbouwing duren? En op welke kosten kunt u rekenen? Een goed geïnformeerde beslissing maken wordt makkelijker als de hoveniers een blog hadden opgesteld, waarin processen, tips, mogelijkheden en andere hovenier-gerelateerde content werd gedeeld.
Vanuit het perspectief van de hovenier – en dus de ondernemer – is het dus slim om in te spelen op de informatiebehoeften van potentiële klanten. Door vóór het eerste contact al antwoorden te geven op vragen van bezoekers onderscheidt u uzelf van de concurrentie. Het scheelt de klant immers moeite als ze niet eerst contact hoeven te leggen om een vraag beantwoord te krijgen. Twee vliegen in één klap dus: u bent minder tijd kwijt aan het beantwoorden van steeds dezelfde vragen én bezoekers weten gelijk waar ze aan toe zijn bij uw bedrijf. En of ze nu ook echt een betalende klant worden of niet: ze zullen u dankbaar zijn voor uw informatie en transparantie, wat ook weer een positieve indruk bij ze achter zal laten.
- U bouwt een status als expert op
U denkt nu misschien: hoe kan een consument voor een andere partij kiezen, terwijl ik tóch een positieve indruk bij ze heb achtergelaten met mijn blog? Het antwoord is simpel: u heeft ze geholpen met uw expertise. Als bedrijf binnen een bepaalde branche weet u ongetwijfeld veel over uw vakgebied, terwijl consumenten deze insider info moeten missen bij het maken van hun keuzes. Door deze informatie en tips te delen in een blog, laat u zien dat u op de hoogte bent van alle ontwikkelingen binnen uw vakgebied. Doe dit overigens wel in heldere taal. Het gebruik van vaktermen en jargon kan de bezoeker namelijk afschrikken, omdat ze uw tekst niet zullen begrijpen.
Door communicatief sterk te zijn én goede informatie te delen met lezers kunt u er dus voor zorgen dat u een status als expert binnen uw vakgebied opbouwt. Hiermee wint u het vertrouwen van de bezoekers van uw website. De kans is vervolgens groot dat deze bezoekers graag met u in zee willen gaan, want we willen allemaal het beste voor onszelf, toch? En dat u het beste bent binnen uw vakgebied, kunt u juist zo mooi aantonen met een blog.
- U wordt zichtbaarder op het web
Regelmatig en consistent kwalitatieve content plaatsen door middel van een blog doet wonderen voor uw zichtbaarheid op het internet. Zoekmachines als Google hechten namelijk veel waarde aan waardevolle informatie op websites. Ook websites die regelmatig wat nieuws plaatsen, worden door Google beloond met een hogere positie in de zoekresultaten. Hierdoor wordt het voor toekomstige (potentiële) klanten ook steeds makkelijker om uw bedrijf online te vinden.
Met andere woorden: door te bloggen, zet u uw website en onderneming op de (online) kaart. En wanneer uw blog van toegevoegde waarde is voor het hoge aantal bezoekers dat uw website trekt, zal uw conversie ook stijgen. Op deze manier kan bloggen een flinke boost geven aan uw omzet en winst.
Hoe zet u een blog op?
Hebben we u weten te overtuigen van het nut van een blog? Fijn, want ook dat illustreert de kracht van het bloggen. Ga dus zo snel mogelijk aan de slag met het opzetten van uw zakelijke blog. Een logische plek hiervoor is uw eigen website. Vervolgens kunt u bedenken waar u uw blogs over gaat schrijven. Neem de vragen die u vaak moet beantwoorden als startpunt en kijk daarna verder naar bijvoorbeeld de meest voorkomende zoekopdrachten op Google. Door te weten waar uw potentiële klanten naar zoeken, kunt u het meest accuraat inspelen op hun informatiebehoeften. Bepaal daarnaast ook hoe vaak u een blog wilt plaatsen. Maandelijks maakt al een groot verschil, maar u kunt er ook voor kiezen om het tweewekelijks of wekelijks te doen. Onthoud in ieder geval dat kwaliteit ver boven kwantiteit staat: kies dus voor een frequentie die de beste kwaliteit kan garanderen.
Het opzetten en onderhouden van een blog kan misschien wat intimiderend zijn, maar de voordelen wegen veel zwaarder dan de ‘nadelen’. Ziet u geen ruimte om zelf uw blog bij te houden, maar wilt u wel graag profiteren van de voordelen van bloggen? De tekstschrijvers van Vanoo Media kunnen u helpen! Neem contact met ons op voor de mogelijkheden – of lees nog een aantal van onze andere blogs.