De kracht van inhakers
Op het eerste gezicht lijken Garfielddag (19 juni), Luizendag (9 maart) en Mosterddag (6 augustus) niet erg relevant voor uw onderneming. Al helemaal niet voor uw advocatenkantoor of dakdekkersbedrijf, maar voor strip- en boekhandels, kappers en horecaondernemingen zijn het juist dé ideale dagen voor het plaatsen van een goede post op Facebook, Instagram of een ander social media-platform. En zo zit het hele jaar vol met dit soort dagen: bijna iedere dag is wel uitgeroepen tot onofficiële feestdag voor een bepaald product, beroep of thema. De kans is dus groot dat er ook een ‘feestdag’ is die precies bij uw onderneming past en dus voor leuke content kan zorgen. Wij leggen u graag uit waarom zo’n ogenschijnlijk irrelevante dag tóch voor een goede boost voor uw onderneming kan zorgen.
Waarom zijn inhakers zo succesvol?
Hoewel social media nog steeds een zeer belangrijke plek inneemt in de marketingstrategie van vrijwel ieder bedrijf, wordt het wél steeds lastiger om het algoritme te vriend te houden. Dit algoritme bepaalt namelijk welke content iemand te zien krijgt op basis van zijn of haar persoonlijke interesses en activiteiten. Tegenwoordig spelen er echter nog meer factoren mee, waaronder de actualiteit en de populariteit van de content. Deze content zorgt ervoor dat uw tijdlijn interessant en vernieuwend blijft, en Facebook en Instagram willen u immers zo lang mogelijk op het platform houden.
Omdat veel content niet aan deze eisen voldoet, wordt het steeds lastiger om op ‘organische’ wijze in het vizier van uw (potentiële) klanten terecht te komen. Met andere woorden: veel bedrijven zien maar één optie om zichtbaarheid te verkrijgen op social media, en dat is middels betaald adverteren. Vanuit het marketingperspectief betekent dat dus dat inhakers een hoger bereik en een hogere betrokkenheid kunnen hebben dan reguliere content, zónder dat u daarvoor hoeft te betalen.
Waar moet een succesvolle inhaker aan voldoen?
Een inhaker ‘haakt in’ op recente en relevante gebeurtenissen. Zo’n gebeurtenis kan voorspelbaar (start van de Olympische Spelen) of onvoorspelbaar (de Evergreen in het Suezkanaal) zijn. Maar ook bovengenoemde onofficiële feestdagen kunnen zorgen voor originele content, mits het natuurlijk bij uw bedrijf past. Een post over Bikinidag (5 juli) is een goed moment voor een kledingzaak om aanwezig te zijn op social media, terwijl een hovenier toch wat wenkbrauwen zal laten rijzen. Daarnaast zullen de meest succesvolle inhakers altijd proberen om een lach op de gezichten van de ontvangers te toveren. Een commerciële advertentie zal dit niet snel doen – met uitzondering van inhakers met hoge kortingen op Black Friday (25 november), misschien. Zet dus altijd het niet-commerciële aspect voorop bij het klaarmaken van een inhaker, zoals bijvoorbeeld het verstrekken van informatie of het vermaken van de lezer. Welk doel u ook kiest, geef er vooral een positieve draai aan. Bekijk onderstaand voorbeeld eens:
Het doel van deze inhaker is in eerste instantie om de lezer wat bij te brengen (namelijk: Google is jarig op 27 september; weer wat geleerd!). Het commerciële aspect speelt wel op de achtergrond, maar is niet het voornaamste doel van de content. Deze post is relevant voor Vanoo Media en haar volgers, aangezien Google een groot deel van onze werkzaamheden omvat, maar ook voor de volgers van Vanoo Media. Zij willen natuurlijk goed gevonden worden in Google. Daarnaast is de post ook zeer actueel: er is maar één dag waarop de verjaardag van Google gevierd kan worden, en dat is 27 september. Kortom: dit stukje content voldoet aan de inhaak-eisen van het algoritme. Laat die likes maar binnenstromen!
Hoe verzin ik zo’n inhaker?
Een inhaker verzinnen kan lastig zijn, maar gelukkig zijn er inmiddels heel veel onofficiële feestdagen in het leven geroepen. Voor een pannenkoekenrestaurant zijn bijvoorbeeld de Nationale Pannenkoekendag (18 maart) en Sint Pannekoek (29 november) voor de hand liggende inhakers. Maar bijvoorbeeld ook Internationale Scrabbledag (13 april), want is het nou ‘pannenkoek’ of ‘pannekoek’?
De website inhaakkalender.com houdt bij welke ‘feestdagen’ op welke data plaatsvinden. Schrik niet, want het zijn er heel wat. Ziet u daarom door de bomen het bos niet meer of weet u niet goed welke inhakers perfect bij uw bedrijfsactiviteiten en -missie passen? De marketingspecialisten van Vanoo Media gelukkig wel! Wij trekken onze creativiteit graag voor u uit de kast om een aantal leuke inhakers voor u te bedenken, maken en posten. Neem contact met ons op voor meer informatie over onze marketingdiensten!