Conversie verhogen
U heeft net een mooie website laten realiseren. Naast dat het oog ook iets wilt, is het ook belangrijk dat uw digitale visitekaartje zich vertaalt in succesvolle transacties met zowel nieuwe als bestaande klanten. In het online marketing-wereldje heet dit ook wel het ‘verhogen van de conversie’. Dit gebeurt niet alleen door het hebben van een mooie website: in het aankoopproces spelen namelijk ook een aantal psychologische factoren mee. Welke psychologische factoren dit zijn? In dit blog lichten we een tipje van de sluier op.
Autoriteit: zet uw aantoonbare kennis en kwaliteit in de spotlight
Als u helemaal naar beneden scrolt op onze website, ziet u een aantal ‘buttons’ staan: WordPress Specialisten, Google Partner, en Leadinfo Certified Partner. Omdat wij deze keurmerken mogen dragen, weet u dat WordPress, Google, Leadinfo – stuk voor stuk autoriteiten binnen de webdesign- en online marketing-branche – ons een duimpje omhoog geven. Ook voeren wij het keurmerk van de Nederlandse Geregistreerde Webdesigners (NLGW) en hebben we een Top Pro-status op Trustoo.
Waarom laten wij deze keurmerken zo duidelijk zien op onze website? Simpel: klanten gaan eerder in zee met bedrijven die ze vertrouwen. Ze willen immers de beste service of producten ontvangen voor hun geld. Een manier om dit vertrouwen te wekken, is om autoriteit uit te stralen. Heeft u dus certificeringen, diploma’s of heeft een andere autoriteit u hoog aangeschreven? Laat dit dan ook zien op uw website! Om een logo, keurmerk of certificering te mogen voeren, moet u immers aantoonbare kwaliteit en kennis kunnen leveren. En dat is precies waar uw toekomstige klant naar op zoek is.
Transparantie: laat uw klanten weten wat ze van u kunnen verwachten
Laat uw websitebezoekers niet speculeren over uw producten en diensten en leg precies uit wat ze van u kunnen verwachten. Heeft u een webshop? Vermeld dan gelijk de levertijd en eventuele verzendkosten vooraf, zodat deze niet als een verrassing komen bij het afrekenen. Levert u vooral diensten? Bied dan informatie over het proces: waar begint u mee, hoe gaat u aan de slag, welke materialen en technieken kunt u gebruiken, is er sprake van voorrijkosten, wat kunnen uw klanten verwachten qua kosten, en ga zo maar door.
Ook deze praktijk wekt vertrouwen op bij de websitebezoeker. Door het proces of het product helder en duidelijk uit te lijnen of door duidelijk alle kosten en levertijden te vermelden, weet de klant dat hij of zij niet voor onverwachte problemen of processen komt te staan. Maak dus veel gebruik van beeldmateriaal en informatieve teksten die uw diensten of producten goed samenvatten.
Social proof: onderschat de kracht van reviews en testimonials niet
Kijkt u ook altijd naar de reviews van een (web)winkel, restaurant of dienstverlener voor u tot aankoop of aanvraag overgaat? In een eerder blog gaven we al aan dat maar liefst 80% van de Nederlanders eerst de reviews leest voordat ze een beslissing maken. Wanneer we een gelijkgestemde horen zeggen dat uw product of dienst het beste is, komt dat immers geloofwaardiger over dan wanneer u dat zelf zegt. En als uw bedrijf al zo veel gelijkgestemden goed heeft geholpen, dan moet het wel snor zitten met uw diensten, toch? Dit concept heet ook wel ‘social proof’: sociaal bewijs dat uw bedrijf goed is, ondersteund door reviews en testimonials van echte klanten.
Met de nadruk op ‘echte’, want tegenwoordig worden er steeds meer neppe reviews geplaatst om zo de waardering van bedrijven op te krikken. Echter werken kunstmatige positieve reviews juist averechts. Met andere woorden: zorg ervoor dat uw klanten reviews achterlaten op bijvoorbeeld uw Google Mijn Bedrijf, Facebook of zelfs uw website. Of vraag ze zelfs een testimonial te schrijven. Laad deze reviews en testimonials vervolgens in op uw website en laat social proof uw websitebezoekers overtuigen van uw bedrijf!
Authenticiteit: geef uw bedrijf een gezicht
Wat onderscheidt uw bedrijf van de andere bedrijven? Met andere woorden: wat maakt uw bedrijf beter dan dat van de concurrentie? Dat is lastig aan te tonen zonder een persoonlijke noot op uw website. Klanten willen namelijk graag weten met wie ze spreken. Een stockfoto die ook op andere websites wordt gebruikt, past helaas niet in dat plaatje en komt dan ook niet authentiek over. Gebruik in plaats daarvan zelfgemaakte foto’s om uw werkzaamheden uit te lichten. Schrijf daarnaast een pakkende Over ons-pagina, waarop u het verhaal van uw bedrijf omschrijft. Door uw bedrijf een gezicht te geven, krijgt uw bedrijf een sympathieke uitstraling, wat op zijn beurt weer kan zorgen voor extra vertrouwen bij de websitebezoeker. Schroom dus niet om wat van uzelf te laten zien op uw website!
Extra tip: plaats de zelfgemaakte foto’s in een portfolio op uw website. Zo kunnen websitebezoekers zien waar uw assortiment uit producten of diensten uit bestaat en of ze tevreden zullen zijn met het eindresultaat.
Hulp nodig bij het verhogen van uw conversie?
Met bovenstaande tips kunt u al een heel eind komen met het verhogen van uw conversie, maar er zijn natuurlijk nog meer technieken om dit te bereiken met uw website. Bent u benieuwd wat Vanoo Media voor u kan betekenen wat betreft het verhogen van uw conversie? Bijvoorbeeld het bouwen van een nieuwe website of functionele webshop? Als Google Partner en WordPress-specialist weten we precies hoe we uw website op de kaart kunnen zetten. Nog niet overtuigd? Neem dan eens een kijkje tussen de reviews van onze klanten of neem contact met ons op. Wij laten u graag zien wat we voor u kunnen betekenen!
[…] uw blog van toegevoegde waarde is voor het hoge aantal bezoekers dat uw website trekt, zal uw conversie ook stijgen. Op deze manier kan bloggen een flinke boost geven aan uw omzet en […]