Call to action
Wanneer u een klant naar uw website trekt, wilt u natuurlijk wel dat ze ook actie ondernemen. Denk hierbij aan het downloaden van een brochure, het bekijken van uw portfolio, een offerte opvragen of een product bestellen in de webshop. Door deze zogenoemde conversies kunt u namelijk websitebezoekers omtoveren tot betalende, waardevolle relaties (ook wel ‘leads’ genoemd). U kunt de kans hierop vergroten door het ze zo gemakkelijk mogelijk te maken met duidelijke, opvallende call-to-actions (CTA’s). Kortgezegd zijn CTA’s oproepen gericht aan de websitebezoeker, die aanzetten tot een bepaalde actie. Een goede CTA voldoet aan vier eisen: het is opvallend, concreet, vrijblijvend en voorzien van gebiedende en korte teksten. Meer weten? Vanoo Media legt het u graag uit.
#1. Aandachtstrekkers
De mens is een simpel wezen: of het nu een felle kleur is of een bewegend element, onze aandacht wordt er vrijwel direct naartoe getrokken. Een onopvallende call-to-action zal dus niet in staat zijn om uw websitebezoeker te laten doen wat u wilt. Gelukkig is de oplossing simpel: gebruik een felle kleur die in sterk contrast staat met de achtergrond. Op onze eigen website maken we ook gebruik van deze techniek. Omdat de achtergrond een donkere kleur blauw is, valt de felrode button extra op. Onze nieuwsgierigheid wordt meteen geactiveerd, waardoor het nét iets aantrekkelijker wordt op het portfolio direct te bekijken… En laat dat nu precies zijn wat we willen.
#2. Micro-copy met macro-impact
Een goed begin is het halve werk, maar die opvallende knop kan nog aantrekkelijker gemaakt worden met behulp van micro-copy. Als u erop gaat letten, komt u micro-copy overal tegen. Een sterk voorbeeld is Coolblue (zie hieronder): bij dit product zijn maar liefst 10(!) ‘opleukers’ te zien. Deze elementen zijn bedoeld om u te overtuigen op die (felgroene, zéér opvallende) ‘In mijn winkelwagen’-button te klikken. Wat maakt deze elementen zo succesvol? We zetten de belangrijkste voor u op een rijtje:
- Oranje ‘aanbieding’-sticker: staat in sterk contrast met de witte achtergrond, waardoor de sticker direct opvalt. Het woord ‘aanbieding’ is al een ‘opleuker’ an sich: het geeft aan dat deze laptop slechts tijdelijk voor deze aantrekkelijke prijs te koop is, wat een gevoel van urgentie geeft (‘Ik moet nú dit product kopen’).
- Gele ‘1 jaar gratis virusvrij’-sticker: ‘gratis’ is hier het magische woord. Waar u elders voor moet betalen, krijgt u bij Coolblue gratis.
- Coolblue’s keuze: niet iedereen is expert op het gebied van technologie, maar Coolblue is dat zeker wel. En als Coolblue deze laptop aanraadt, moet het met de kwaliteit wel snor zitten, toch?
- Adviesprijs: de dure prijs is lichtgrijs en doorgestreept, terwijl de goedkopere Coolblue-prijs zwart en dikgedrukt de show steelt.
- Dikgedrukte en felgroene ‘Morgen bezorgd’: niemand houdt van lang wachten. Als u het product in uw winkelmandje stopt en zo snel mogelijk bestelt (met andere woorden: vóór 23.59 uur), heeft u het morgen al in huis!
- Vier groene vinkjes: groene vinkjes worden in ons brein direct geassocieerd met positiviteit. De dikgedrukte oranje woorden vallen daarbij goed op, waardoor u in één oogwenk kunt zien wat de voordelen zijn van bestellen bij Coolblue. Ze nemen vrijwel alle klikangst direct weg.
#3. Houd het concreet en vrijblijvend
Als het gaat om betalen en het verstrekken van persoonlijke gegevens, zoals e-mailadressen, zijn we redelijk terughoudend om te klikken. Hou daarom uw CTA’s vrijblijvend. In het Coolblue-voorbeeld klinkt ‘In mijn winkelwagen’ meer vrijblijvend dan bijvoorbeeld ‘Koop nu’. Zorg er ook voor dat uw CTA concreet is. Een knop onderaan een offerteformulier zal de klant meer zekerheid bieden als er staat ‘Vraag uw offerte vrijblijvend aan’ in plaats van ‘Verstuur’. Zo weet de klant wat hij of zij kan verwachten en zal hij of zij ook sneller doen wat de CTA wil.
#4. Kort maar krachtig
Gebruik de gebiedende wijs en zorg ervoor dat u bondig bent in het concreet maken van uw CTA. Ellenlange zinnen klinken vaak minder overtuigend en passen daarnaast ook niet mooi in de vormgeving – de meeste knoppen zijn namelijk maar een paar woorden breed. Geef daarom alle informatie die de klant nodig heeft vóór de CTA. Met een korte maar krachtige CTA spoort u uw klanten direct aan om te doen wat de CTA van hen vraagt.
Hulp nodig?
Het opstellen van een goede CTA lijkt simpel, maar vereist redelijk wat klantenkennis en kennis op het gebied van copywriting, vormgeving van de website en – in sommige gevallen – de opstelling van de webshop. Vanoo Media beschikt over een aantal specialisten die u op ieder facet kunnen helpen bij het opstellen van pakkende CTA’s en het verhogen van uw conversies. Heeft u interesse in onze diensten?
Kijk, daar is weer een CTA!