SEO-vriendelijke blog
Bloggen is een fantastische manier om uw expertise te laten zien aan (aanstaande) klanten. U kunt bijvoorbeeld wat meer uitweiden over een actueel project of schrijven over de nieuwste ontwikkelingen in uw vakgebied. Een blog is dus een goed middel om meer bezoekers naar uw website te krijgen, maar dit gebeurt niet vanzelf. Het succes van het blog hangt namelijk af van een aantal factoren die te maken hebben met de zoekmachine. In deze blog vertellen wij hoe u een goede, SEO-vriendelijke blog schrijft, plaatst en deelt.
Stap 1: zorg voor een responsive design
Laten we beginnen bij het begin: de website waarop het blog geplaatst wordt. Tegenwoordig doen we steeds meer op onze mobiel. Even snel de contactgegevens van een bedrijf opzoeken in de lunchpauze, bijvoorbeeld. Het is dan natuurlijk wel zo fijn als de website overzichtelijk genoeg is om deze gegevens dan ook snel te vinden. Een website dat zich aanpast aan ieder schermformaat, noemen we responsive webdesign. Zo is een websitebezoek voor iedereen een prettige ervaring! En dat vindt Google erg belangrijk, want websites met een responsive design scoren hoger in de zoekmachine. Zo wordt uw blog sneller gevonden én beter bekeken.
Stap 2: hoe sneller, hoe beter
Een ander technisch aspect van uw website dat invloed heeft op het succes van uw blog, is de laadtijd. Hoe langer het duurt voordat een website volledig geladen is, hoe lager deze scoort in Google. Ook zullen bezoekers die de website wél vinden, sneller afhaken en dus uw blog niet lezen. Ontzettend zonde dus! Door kleine afbeeldingen te gebruiken en browsercaching in te zetten kan de laadtijd versneld worden. Kortom: zorg ervoor dat uw website goed en slim in elkaar zit.
Stap 3: het juiste zoekwoord voor de juiste doelgroep
Dan is het nu tijd om uw blog te schrijven. Voordat u hieraan begint, is het belangrijk om een aantal dingen na te gaan. Ten eerste is het belangrijk dat u weet voor wie u schrijft. Denk hierbij aan bijvoorbeeld demografische kenmerken (mannen of vrouwen, welke leeftijdscategorie, woonplaats etc.). Ook is het belangrijk om na te gaan of u schrijft voor bestaande klanten, of juist nieuwe klanten aan wil trekken met uw blog. Vervolgens is het natuurlijk essentieel dat u weet waar u over gaat schrijven. Wilt u iets verkopen, of uw lezers enkel informeren? Het is goed om te weten waar uw doelgroep naar zoekt. Een zoekwoordenonderzoek, uitgevoerd door bijvoorbeeld een extern online marketingbureau, kan hierbij helpen. Hoe doelgerichter de blog, hoe beter deze gevonden wordt in zoekmachines als Google. Daar gaan we natuurlijk voor.
Stap 4: overzichtelijk schrijven
Tijd om te schrijven! En of iemand uw blog nu zal lezen op een mobiele telefoon of een computer, het is altijd fijn als uw tekst een duidelijke structuur heeft. Zo kan een lezer de tekst scannen, waardoor hij of zij weet waar de tekst over gaat en of dit blog een goed antwoord geeft op datgene dat ze in eerste instantie naar het blog leidde. Duidelijke koppen die visueel te onderscheiden zijn van de lopende tekst, opsommingen en foto’s die de tekst niet onderbreken zijn dus van groot belang. Niet alleen voor het leesplezier van de lezer, maar ook voor de vindbaarheid in Google.
Stap 5: optimaliseren maar!
Hoe weet u of uw blog goed gevonden zal worden in een zoekmachine? Heel simpel: SEO! Search Engine Optimization (SEO) zorgt er namelijk voor dat uw blog optimaal kan presteren in Google. Uw tekst wordt geanalyseerd door een analyticstool, waardoor u weet wat u kunt verbeteren aan uw tekst. Is deze lang genoeg en komt het zoekwoord vaak genoeg terug? Heeft het een duidelijke structuur? En, niet te vergeten: de metadata. De metadata is wat u ziet als u een zoekwoord intypt in Google. Het bestaat uit de titel en de beschrijving van uw pagina, waardoor de lezer weet wat hij of zij kan verwachten. Maak het helder en vooral pakkend, zodat u meer lezers binnenhaalt.
Stap 6: delen op social media
Het leeuwendeel is gedaan. U wilt echter natuurlijk wel dat uw blog een groot aantal mensen bereikt: dit zijn namelijk potentiële aanstaande klanten. Deel uw blog dus op verschillende socialmediakanalen, zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. Vergeet dan niet een passende afbeelding erbij te plaatsen, zodat de post goed opvalt tussen die vele andere posts. Kies ervoor om ‘m gratis te delen op social media of voor een betaalde campagne, zodat uw post een nóg groter bereik heeft. Zo, dan is het nu tijd om alvast het volgende blog voor te bereiden!
Ook een SEO-vriendelijke blog opstarten?
Wilt u ook een SEO-vriendelijke blog opstarten, maar heeft u na het lezen van dit blog nog een aantal vragen? Vanoo Media helpt u hier graag mee! Zo ontwikkelen wij graag een volledig responsive website voor u mét een snelle laadtijd en starten wij ook uw online marketing voor u op. Samen met u zorgen wij ervoor dat uw bedrijf sterk en herkenbaar wordt gepresenteerd! Laat die views maar binnenrollen…