Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
Een mooie en functionele website online? Dan wilt u natuurlijk wel dat ‘ie ook goed gevonden wordt in zoekmachines als Google, Yahoo! en Bing. Er zijn twee mogelijkheden om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te verschijnen: SEO en SEA. Maar wat houden deze twee strategieën in en wat is precies het verschil? Vanoo Media legt het u uit.
SEO: Search Engine Optimization
‘SEO’ staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Door uw website goed te optimaliseren, is het mogelijk om hoog in de zoekresultaten te komen zónder dat dit geld kost. Het doel van SEO is dus om op organische wijze zo hoog mogelijk te scoren in zoekmachines.
De positie van uw website hangt bijvoorbeeld af van welke zoekwoorden belangrijk zijn in hun branche. Bent u bijvoorbeeld meubelstoffeerder, dan zullen potentiële klanten zoeken op ‘bank stofferen’. Vervolgens is het belangrijk dat er duidelijke en relevante teksten worden geschreven over die zoekwoorden, met een overzichtelijke opmaak en afbeeldingen. Ook de meta-structuur is belangrijk: dit is hetgeen dat te zien is in de zoekmachineresultaten.
Organisch zoekresultaat voor het zoekwoord ‘marketing uitbesteden Hardinxveld’ met meta-structuur: titel, omschrijving en duidelijke URL.
SEA: Search Engine Advertising
‘SEA’ staat voor Search Engine Advertising, in het Nederlands vertaald naar zoekmachine adverteren. De benaming zegt het eigenlijk al: in tegenstelling tot SEO kost SEA geld. Geadverteerde zoekresultaten verschijnen meestal helemaal bovenaan de resultatenlijst en worden voorzien van een label met ‘Advertentie’.
SEA werkt als volgt. De adverteerder (u of uw webdesignpartner) stelt bepaalde zoekwoorden in waarop u gevonden wilt worden. Voor een meubelstoffeerder is dit bijvoorbeeld ‘bank stofferen’, ‘bank stofferen Heerjansdam’, ‘stoel stofferen’ et cetera. Natuurlijk bent u niet de enige die op deze zoekwoorden gevonden wilt worden: zie het als een veiling. U stelt een maximale prijs per klik in die u wilt betalen voor de advertentie: dit is uw bod. Hoe veel u uiteindelijk betaalt voor uw SEA-campagne hangt af van hoe vaak er op uw advertentie is geklikt. Brengt u het hoogste bod uit én is uw website van goede kwaliteit? Dan krijgt u een plekje bovenaan de resultatenlijst!
Betaald zoekresultaat voor het zoekwoord ‘meubelstoffeerderij’. Zie het ‘Advertentie’-label.
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
Het grootste verschil tussen SEO en SEA is dus dat de een gratis is, de ander niet. Het is echter niet zo dat de een meteen beter is dan de ander: welke strategie het beste bij u past, hangt af van wat u precies wilt bereiken.
Zo kunt u met een SEA-campagne kunt u direct resultaten boeken: uw advertentie komt meteen online te staan. SEO heeft daarentegen veel meer tijd nodig om goed te scoren in de zoekresultaten. Dit kan weken of zelfs maanden in beslag nemen. Als u dan echter bovenaan de organische zoekresultaten staat, heeft u er wél langer profijt van dan bij SEA. U behoudt uw SEO-positie door goede content en een functionele website, maar uw SEA-positie verdwijnt direct als u stopt met de campagne.
Hulp nodig bij het optimaliseren of adverteren?
In conclusie: SEO en SEA zijn twee wegen naar de top van de zoekmachines. Ze hebben allebei hun voordelen en hun nadelen, dus hoe weet u welke strategie het beste bij u past? En hoe kunt u deze strategieën optimaal uitvoeren? De marketingexperts van Vanoo Media helpen u graag bij het opstellen van uw zoekmachinestrategie. Met goede content, responsive webdesign en een sterke Google Ads-campagne zorgen we ervoor dat uw website bij potentiële klanten terechtkomt!
[…] zijn en zorg ervoor dat die informatie op uw website komt te staan. Zet vervolgens ook in op een goede strategie voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachineadverteren […]