Blog Instagram tips & tricks
Bij Instagram denkt u misschien niet meteen aan nieuwe mogelijkheden voor uw onderneming, maar niets is minder waar. Dit social media platform is razend populair en steeds meer ondernemers beginnen de mogelijkheden te zien die het te bieden heeft. Instagram – mits goed ingezet door middel van een strakke strategie – kan zorgen voor een hogere conversie. Hoe? Dat leest u in deze blog!
Waarom Instagram for business gebruiken?
Tegenwoordig biedt Instagram steeds meer opties om uw bedrijf te promoten. Het is vooral geschikt voor bedrijven en ondernemingen waarbij foto’s belangrijk zijn bij de verkoop van producten of diensten. Verkoopt u bijvoorbeeld kleding of bent u werkzaam in de interieurbranche? Dan heeft uw bedrijf zeker baat bij het opzetten van een Instagram ‘business profile’ en een bijbehorende strategie. Ook kan uw Instagramaccount aan uw Facebookpagina gekoppeld worden, zodat uw Instagramberichten ook op Facebook worden gedeeld. Met de statistieken die dit profiel verzamelt, kan de effectiviteit van de strategie steeds aangepast worden aan het social mediagedrag van uw profielbezoekers.
Zorg voor kwalitatieve content
Instagram is een visueel kanaal. Instagramgebruikers openen de app niet om wat te lezen, maar om inspirerende foto’s te zien. Haarscherpe foto’s en afbeeldingen met een goede compositie qua kleur en elementen scoren hier veel beter dan korrelige foto’s. Daarnaast is het belangrijk om niet alleen te kiezen voor promotionele content om uw volgers te behouden. Zorg bijvoorbeeld ook voor inspirerende content, waardoor je een verlangen creëert onder uw volgers om uw product te kopen of je service in te schakelen. Welke foto’s het meest geschikt zijn om te plaatsen, hangt af van uw strategie. Wat wilt u communiceren over uw bedrijf en welke strategie werkt het best? Vanoo Media helpt u bij het online profileren van uw bedrijf.
Verhoog interactie
Instagram is een veel persoonlijker platform dan Facebook. De interactie met de klant is dus ook hoger op Instagram dan op Facebook. Hoe bereikt u dit? Gebruik bij elke post een aantal relevante(!) hashtags – maar niet te veel. Dit wordt vaak als onprofessioneel gezien en daarnaast vermindert de interactie als u meer dan vijf hashtags gebruikt. En dan waar het eigenlijk allemaal om draait – de call to action! U wilt natuurlijk wel dat de tijd en moeite die u in uw Instagramaccount stopt, ook wat oplevert. Zo kunt u uw producten uitlichten in een foto en in de beschrijving verwijzen naar uw website (bijvoorbeeld: “Ook zo’n mooie eikenhouten tafel? Bekijk ons hele assortiment op onze website!”). Maak het uw klanten nog makkelijker door een link naar uw website in uw bio te zetten. Instagram is ontzettend gebruiksvriendelijk, dus maak daar gebruik van! Supertip: voor en na school- en werktijd valt de meeste interactie te behalen. Na het posten heeft het bericht zo’n vier uur de tijd om interactie te genereren voordat andere foto’s de klant bereiken. Kortom: zorg dus voor kwalitatieve content die interactie genereert, door middel van een slimme strategie.
Meer tips en tricks?
Social media marketing is echt een vak apart. Het is dan ook verstandig om een professional in te schakelen om u hierbij te helpen. Vanoo Media helpt u graag bij het opstellen van uw strategie en bij het maken van uw content. Neem contact met ons op en we laten u graag zien wat Instagram voor uw bedrijf kan betekenen!